helga natt - jussi björling

Tentan kändes helt värdelös. Om det är något som förstört hela delkursen så är det underliga och tvetydiga frågeformuleringar. Hatar dåligt formulerade frågor, jag har ingen förmåga att abstrahera.
Höll dessutom på att somna när det var en halvtimme kvar av skrivtiden. Jag har aldrig suttit så länge på en tenta. Jag var så förberedd också, fast inte på att behöva anlägga de idiotiska perspektiv som presenterats i början av kursen. Av allt att döma kan man välja på att härleda allt ur en grundläggande arbetsfördelning eller så är man en jävla flumliberal. Varför ska man behöva pressa in skeenden i opassande teorier? Är det verkligen att bra sätt att lära sig arbeta med teorier?
Jag skämdes över allt blaj jag slutligen lämnade in. Kände mig smutsig när jag raglade hemåt.
I alla fall. Det kan ha gått precis hur som helst.

Nu är det dags att skaffa den nya kurslitteraturen på billigast möjliga sätt. Det verkar som att Södertörns bibliotek har tillgängliga exemplar av alla böcker vi behöver. Det blir en liten resa antagligen. Uppenbarligen finns det en massa cheapskates på min kurs som plundrat alla närliggande bibliotek. Jag tänker ställa mig i kö på de böckerna av princip, så att de får hem en massa kravbrev. Jag och Henrik har ett system, vi ställer oss i kö på varandras böcker för att säkerställa en oavbruten låntid på 60 dagar. På så vis slipper vi förseningsavgifter och att behöva lämna tillbaka böckerna veckan innan tentan.

Sen är det julklappsmisären också. Jag minns en tid när jag arbetade och fick ut en trevlig lön varje månad, och i december kunde man således köpa fina och dyra julklappar till sin familj. Och det fick mig att känna mig bra. Att kunna ge tillbaka lite för alla överdådiga jular i barndomen. Den här julen kommer det på sin höjd att bli lite doftljus eller badkulor, fast ingen har något badkar. Har en budget på kanske en tjuga per person.
Har ändå en fånig julkänsla det här året. Vill ha glögg, julmust, baka pepparkakor och lussekatter och göra julgodis och ha en jul-playlist på min ipod.
Längtar till och med efter att som vanligt jobba på julafton. Det är lite magiskt att smygkolla på Kalle Anka genom glasfönstrena in i patienternas matsal på deras TV. Att alla i personalen tar med sig julmat och bjuder på, och alla tar sig tid att äta samtidigt. Jag vet inte, det är bara en särskild stämning, det är lugnt och trevligt överallt. Sen slutar jag vid halv sju, och åker hem till den sena julklappsutdelningen.
Det tråkiga är att Henrik åker bort över hela julen, så det kommer bli sjukt ensamt här.
Och sen har jag ingen aning om vad man ska göra på nyår.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback