hey princess - popsicle

Jag såg om Sylvia, filmen om Sylvia Plath, igår. Har en förkärlek för ond, bråd död. Att gå in i en film och veta att det inte kommer sluta lyckligt. Det råkar förresten vara Sofia Coppolas stora gåva här i världen. (Jag menade efter Marie Antoinette att hon faktiskt inte borde regissera några andra historier än sådana).
Nåväl, även utan Coppola, jag älskar konceptet. Det kan vara det faktum att jag fascinerats av Plath en längre tid. Jag hittade Glaskupan bland mammas böcker någon gång i högstadiet.

image55
Sylvia Plath


Hur kunde hon servera mackor åt sina barn, och sedan gå raka vägen in i köket för att dö? Ville hon det, eller stämmer teorin om hur hon egentligen planerat för att hittas i tid?
Ännu mer fascineras jag av Assia Wevill, kvinnan som Ted Hughes lämnade Sylvia för. Som också tog sitt liv sex år efter Sylvia, och tog sin dotter med Ted med sig in i döden. Jag måste skaffa litteratur på henne.

image54
Assia Wevill med dotter


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback