hurt so good - susan cadogan

Jag är kanske den enda i Sverige som inte börjat gråta över den här ICA-köttfärshistorien.
Börjar bli så jävla trött på människor som inte kan dricka mjölken som gick ut igår, som inte kan lukta om äggen funkar fast de är för gamla, som är helt beroende av att allting är märkt med bäst-före-datum. Vad är det som är så jävla svårt egentligen? Fredrik Lindström tar ju upp den här oförmågan moderna svenskar har för att kunna lita på sina sinnen i Världens modernaste land. Däremot finns det en blind tillit till experternas rekommendationer, datummärkningar, nyckelhålsmärkningar, kravmärkningar, och så vidare.
Jag har aldrig blivit matförgiftad, och jag är som en krigs och ransoneringsskadad jättegammal människa. Jag skrapar bort möglet och äter resterande. Jag knäcker de för gamla äggen i en skål och luktar på dem, och om de inte luktar konstigt så använder jag dem. Bara man aktar sig för majonäs och har lite sunt förnuft så är det inga som helst problem.
Jag brukar dessutom tillaga min mat, och servera den vid temperaturer över 60 grader. Men visst, är du en av dem som låter din mat svalna några timmar på sitsen till en offentlig toalett innan du äter, fine.

Det är som att hygien tas på sådan allvar att det blivit direkt hysteriskt. Igår på sunkhaket var det en tjej i toalettkön som predikade värmetorkens farliga bakteriespridning. Hon tog hellre toalettpapper från en rulle som satt 10 centimeter från toaletten för att torka sina händer med.
Det är samma sak med de här kissjordnötterna på krogen som folk är så rädda för. Eller en portabel handdesinfektionsdispenser i flera människor jag känners väskor.
Fast det som tar priset var en nyhetsbild för några år sedan, under SARS-hysterin, på en kvinna som föreläste i hygien på ett sjukhus. Hon hade på sig ett munskydd och höll upp handen i någon slags gest. På handleden satt en klocka, på fingrarna satt två ringar.
Det är liksom aldrig det realistiska eller relevanta som folk bryr sig om. All uppmärksamhet till munskyddet. Men topsa under hennes ring istället, för det är där det växer bakterier. Det är ju sådana smycken som sitter vid händerna som verkligen är äckliga. Det är långa naglar som är äckliga.

Åter till ICA. De ska fan ha en eloge som prackar på sina kunder lite gammal köttfärs istället för att slänga flera ton ätbar mat. Förresten är det väl ingen som på fullaste allvar tror att det här är någonting som bara förekommer på ICA?
Jag skulle kanske inte gå så långt som att uppmuntra felmärkta varor. Men please. Lite urskiljningsförmåga.

Kommentarer
Sara:

"Jag brukar dessutom tillaga min mat, och servera den vid temperaturer över 60 grader. Men visst, är du en av dem som låter din mat svalna några timmar på sitsen till en offentlig toalett innan du äter, fine." Haha, klockrent! Jag håller med helt och fullt.

2007-12-25 @ 19:28:57
c:

håller med, jag är så hård att jag äter en blodig burgare från Donken utan att gnälla. Visserligen vågade jag inte säga till, men den vra varm rakt igenom, jag var hungrig och jag mådde bra.


Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback