metaphysical - handsome boy modeling school

Nu har jag äntligen avslutat arbetet med att prydligt skriva ner svar på alla instuderingsfrågorna. Min handled kommer aldrig att vara densamma. Nu har jag 23 timmar på mig att finslipa det som behövs. Ja, tentan är imorgon, på en lördag. Halva helgen är förstörd. Men det är förstås ingenting mot hur hela den här veckan har förstörts. Min tröst är att det verkar vara något slags snöoväder ute, så det verkar inte som att man missat något.
Det som irriterat mig mest är att många frågor inte verkar vara anpassade efter kurslitteraturen, det kändes som att det fattades en bok. Jag började tyvärr gå över till en bok som vi ska använda i nästa moment, och nu kan jag inte bortse från vad jag vet utifrån den boken.
En fråga handlade om kvinnosynen på medeltiden, och jag måste konstatera att min historiesyn är jävligt anakronistisk. Jag kan inte hjälpa att lägga värderingar utifrån mig själv och min samtid när jag läser om hur gäng av män gav sig ut efter lovliga byten för gruppvåldtäkter i städer och samhällen på senmedeltiden. Inte för att våldtäkt egentligen var lagligt, men man såg mellan fingrarna på sådana våldtäkter, eftersom offren fick skylla sig själva för att de varit utanför hemmets skydd. Våldtäkt verkar främst ha varit ett egendomsbrott, eftersom kvinnan var mannens "egendom". En gift kvinna kunde inte våldtas av sin man, eftersom hon hade som plikt att ställa upp på samlag. En prostituerad kvinna kunde inte våldtas eftersom hon per definition redan hade gått med på samlag med flera män.
Jag skrattar högt när jag läser om hur Plinius ansåg att mensblod var så giftigt och förorenat att det dödade växter och gav hundar rabies. När kvinnans menopaus inträtt och hennes kropp inte längre renade henne från avfallet kunde istället hennes blick bli giftig, och farlig särskilt för små barn.

Mer skoltjafs: jag fick tag på de tre tråkigaste och dyraste böckerna på nästa moment på biblioteket! Jag har med andra ord sparat pengar, och det är ju alltid glatt.

Nu ska jag ut och köpa inflyttningsfestpresenter.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback