september - earth, wind and fire

En till rekryterare har hört av sig! Men den här gången var jag mindre intresserad när jag fått höra mer om tjänsten. Det verkar inte som någonting för mig, vid närmare eftertanke. Det skulle dessutom vara svårt att kombinera med skolan.

Nu ska jag till Akademibokhandeln i stan, där de äntligen har fått in Metodpraktikan - konsten att studera samhälle, individ och marknad, den har varit slut i hela stan ett tag. 709 kronor! Jag hoppas att det är studentrabatt på den, annars blir resten av månaden torftig beyond belief. Det är en till dyr bok jag måste köpa, för det ex jag lånade var en tidigare upplaga, och de verkar ha bytt ut flera kapitel, så det får väl bli att jag köper den också.

En reflektion jag har angående kurslitteratur, är att det alltid tycks vara en inkvoterad text eller bok med feministiskt perspektiv, eller som bara tar upp en kvinnosaksfråga. Alltid. Som alltid har en underordnad betydelse i relation till de andra böckerna, som man kan skumma igenom, och vara ganska säker på inte kommer uppta någon större plats på tentan.
 Jag funderar kring om det är en verklig strategi, såhär: nu slänger vi in Feminism and Methodology på litteraturlistan, så ser det lite bra ut, om någon genusgalning råkar se.  Eller om man verkligen vill integrera det perspektivet i all undervisning, och i så fall: är det ett bra sätt att presentera perspektivet, eller väcker det ont blod att den mörkblått jättekonservativa killen i min seminariegrupp blir tvungen att lägga ut pengar på det han anser vara rent nonsens? Jag röstar för det sistnämnda. Vill man inte erkänna könsmaktsstrukturer blir man antagligen bara sur över att behöva få tag på en sådan bok. Men då är jag genast inne på någon slags ideologisk styrning av undervisningen, där jag vill att de teorier och utgångspunkter som jag själv kan skriva under på, presenteras i en positiv dager.

Men, nu kan jag inte göra någon omfattande utläggning om detta. Nu ska jag åka in till stan. Jag är dessutom brutalt sugen på indisk mat, så jag ska försöka övertala Henrik att vi kanske ska ta ett restaurangbesök ikväll.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback