teenage kicks - nouvelle vague

Vad innebär det egentligen att "kunna Excel"? Jag förstår principerna för programmet, och tar lätt reda på hur just det jag behöver göra ska göras. Kan jag Excel då? Eller krävs det något mer, typ en avslutad kurs med diplom, eller att man arbetat dagligen i Excel under flera års tid?
Helgen har jag iaf ägnat åt att göra olika Excelövningar. Nu har jag gjort någon slags databas av en telefonlista som jag fick i skolan. Jag har gjort som ett formulär längst upp där man kan fylla i namn, efternamn, mail och telefonnummer och klicka på en knapp där det står "Skicka!" och knappen är kopplad till ett makro som infogar informationen till listan. Jag kände mig väldigt finurlig när jag förstått mig på makron. Nu har jag gjort femhundra makron med olika kommandon, som jag aldrig kommer använda. Well.
Sen har jag övat på formler en del. Jag har gjort typ som en lista med information på blad 1 och sedan ett formulär på blad 2, så att formuläret på blad 2 räknar ut olika saker med hjälp av information hämtad från blad 1.
Eeh, ja. Det känns ganska lugnt det här med Excel. Det ska nog gå bra.

Nu ska jag sätta mig in i min nya, dyra metodbok. Den är belönad med ett pedagogiskt pris. Hoppas att den känns lite gymnasial, det behöver jag just nu. Någonting lättsmält, lättillgängligt och konkret som en motvikt till allt superteoretiskt, långsökt och abstrakt. Det verkar vara en sån bok som man kommer spara och inte genast försöka sälja iväg för att få någon hundralapp till öl.
Jag hade olika present och stämpelkort, så jag fick den faktiskt för 205 kronor. Jag lurade hela systemet. Nu är den andra boken slut, istället. Alltid är det nåt.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback