I wanna be somebody - W.A.S.P.


Första skoldagen är avklarad!
Det är inte så mycket skolan i sig som det faktum att det verkar ha blivit någon slags getingsommar i universitetsområdena som gör att jag talar om dagen i termer av att "klara av". Jag lider nämligen av en genant fobi för getingar, och varje promenad i naturen innan mörkret har fallit är som att befinna sig på ett slagfält. Jag känner min egen puls banka i halsen, jag uttalar tysta mantran för mig själv medan jag småspringer mot mitt mål, och bryr mig inte ens om i fall någon som ser mig tror att jag är psykiskt sjuk. Ännu har det inte gått så långt att jag köpt en sån där skyddsdräkt som de har på biodlingar, men jag funderar i mina värsta stunder på om jag skulle ta och investera i en sån.
Men i alla fall. Aldrig att jag skulle sätta mig ute och dricka saft. Typ sitta och njuta i solen. Jag kör mer på det här med att försöka att slippa gå utanför dörren tills det blivit kväll och getingarna gått och lagt sig. I alla fall vid den här tiden på året. Igår blev jag lite dyster över detta faktum. Vad begränsad jag är. Vad löjlig alla andra tycker att jag är. Och jag själv, i mina mer rationella stunder.

I alla fall. Igår var det introduktion på idéhistoria b. Vi kommer att läsa källtexter och all undervisning och examination sker genom seminarier. Det kommer alltså bli till att diskutera och kläcka ur sig insiktsfulla kommentarer. Första seminariet behandlar: Bibeln Första Moseboken och Augustinus "Bekännelser". Till andra seminariet ska vi ha läst och begrundat Platons "Staten" och Aristoteles "Politiken". Dessa båda seminarier äger rum nästa vecka. Dags att börja läsa. Dessutom krävs att jag läser in mig på lite kontext så att jag ingen pinsam anakronism hoppar ur min mun och gör mig till åtlöje.
Dessutom hade jag en fyratimmarsföreläsning på juridiken. Så jävla länge. Anyhow. Vi gick igenom lite intro till ämnet och personrätt. Jag kan ju en del från statsvetenskapen gällande rättsordningens struktur, teleologisk tolkning, och så vidare, men mycket var helt nytt för mig. Ett helt nytt sätt att plugga på kommer det antagligen bli. Så där måste jag också läsa en hel del, men det är trevliga böcker på svenska, så det är ingen fara. Så fort man slipper den engelska litteraturen känns det som att man går på högstadiet igen, man bara glider igenom böckerna. Och då är jag ändå förhållandevis bekväm med att läsa på engelska. Men lagboken är ju bitvis på typ farfarsfars-svenska så det blir det ju värre med.

Det sista jag har att säga er är att min lönespec också kommit. Sammanräknat med pengarna från csn så har jag 26 kalla på kontot. I love it. Nu ska jag och Henrik köra iväg till Ikea och bli galna.

Kommentarer
c:

Jag är också sjukt rädd för getingar, allt sedan jag blev helt oprovecerat stucken för 3 år sedan.

sofia:

jag funderar på att gå i terapi eller något. eller få någonting starkt ångestdämpande utskrivet under augusti/september. tyvärr verkar min läkare så himla jobbig med sånt. en jävla paragrafryttare som aldrig bjuder till.

2008-08-26 @ 22:40:32
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback