fontainebleau - tadd dameron


Se på jazzen, där det gamla konstnärliga, takter och steg intellektuellt beräknande dragen försvunnit till förmån för någonting, som jag skulle vilja karaktärisera som fysiologiska skakningsprocesser! Vi ha en annan parallell. Vi se hur ute på landsbygden fiolen tränges undan, hur den gamla, intelligens, konstnärlig tukt och gediget arbete förutsättande fiolmusiken fått maka åt sig för dragspelet med dess fattiga möjligheter att ge uttryck åt nyanser, med dess förfalskning av melodins egenart och sanning, med dess andel i skulden till att ute i svensk bygd de gamla goda danserna trängas tillbaka och få lämna plats för detta, som icke är dans, som icke är konst, men rätt och slätt okultur.

Arthur Engberg


Kommentarer
yenny:

Jag vet, det va jättedåligt av mig att ge mig på dem på det LÅGA viset, men jag va så förbannad.. Kunde inte hjälpa det.


Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback