at my mercy - coffinshakers


Jag har en reklamidé för Coca Cola Zero. Jag tror att den skulle passa dem perfekt.


Scenen är förlagd till en bar, människor dansar och skrattar, musiken är hög. Inzoomning till ett bord, där det sitter en ensam vit kille. Han har urtråkigt, tittar på klockan och blickar besviket ut över rummet. Inga kvinnor är intresserade av honom, men någon meter ifrån honom står en svart man med tre övertydligt intresserade kvinnor omkring sig. De ler och smeker honom uppskattande över armen.
En servitris närmar sig den ensamma killen vid bordet. Hon bär en bricka med en 50 centilitersflaska Coca Cola Zero, som ställs ner framför honom. Han skruvar upp locket, och bakgrundsljuden ifrån baren tystnar. Han för flaskan mot munnen och tar några klunkar. Han ställer ner flaskan och pustar ut. Aaaahh. Plötsligt förvandlas den svarta mannen till en betjänt och kvinnorna som tidigare intresserade sig för honom kastar sig istället mot den ensamma killens bord och åmar och slingrar sig kring honom och väser förföriska och flirtiga meningar mot honom. Den svarta mannen slås i bojor och leds ut mot ett bomullsfält. Den vita mannen zoomas återigen in. Han hånler. En text och speakerröst proklamerar: Coca Cola Zero presents: Life as it should be.


Jag tar personligen avstånd från det rasistiska innehållet i min idé. Ta det lugnt, liksom. Jag försöker ju bara sälja lite Coca Cola Zero. Den svarta mannen har ställt upp helt frivilligt, och vi syftar inte alls på slaveri generellt, utan på att just den här mannen ... eh ... tänder på att förnedras. Precis, han tänder på det. Det måste han väl få göra, ska ni lägga er i det också? Och det här med att livet borde vara så, det betyder bara att den här killen borde ha tjejer som svärmar för honom. För han är så himla snäll. Det är ju lite skämtsamt, lite grabbigt och kul liksom. Ingenting att fästa sig vid.

Btw, Coca Cola Zero-reklamen har fällts av
ERK. D.v.s. ERK har konstaterat att deras reklamfilm på temat "Breakup as it should be" är sexistisk. (No shit). Vad som händer då verkar vara att ERK skickar ut ett pressmeddelande. Det känns inte så jävla effektivt.


Kommentarer
Jocke:

Jag är fortfaraned mer uprörd över första reklamen i coke zero kampanjen. Den där alla vinklar och scener var rakt av tagna ur death proof och planet terror.

För det första får man inte göra så, för det andra så representerar de filmerna grindhouse genren, lika lite som ET representerar alien filmerna.



Och så stårt några blekfeta "kreatörer" från North Kingdom och är stolta och säger "det ska ju va tufft, grindhouse, liksom".

Pack. Lär er göra ert eget jobb. för det första skapa, inte karbonkopiera, för det andra lär er vad ni pratar om.



Genremissförstånd är farligare än sexism. Sexsim är nämligen mycket lättare att se och har dels en ERK att slåss mot.



Genremistagen finns överallt omrkring dig och du är rättslös. Det borde startas en statlig myndighet som ser över sånt. LTPYC domstolen. Jag skulle genast söka jobb där.

clive:

Jocke:

jag vill inte vara den som är den, men den reklamen du syftar på är faktisk #2 i ordingen.

I den första var det en kille på en buss som gjorde revolution och körde alla till stranden istället för jobbet. "life as it should be"

TV är min enda vän och jag känner min vän väldigt väl.

2008-12-16 @ 23:09:38
URL: http://itsclive.blogspot.com
sofia:

jocke - den har jag nog inte sett. jag har sett någon där en kille träffar sitt ex i en livsmedelsaffär.



men du har rätt det borde startas ett råd som arbetar mot genremissförstånd. ERK är ingen statlig myndighet utan att privat initiativ, (de har alltså bara möjlighet att skicka ut ett pressmeddelande och hoppas att någon bryr sig). däremot stödjer de sig på ICCs grundregler för reklam, ICC har ju något med FN att göra, men de i sin tur verkar fungera som någon slags skiljedomstol. internationella organisationer är ju en härva att börja gräva i. poängen är att ERKs arbete är ganska tandlöst. om man kollar på deras hemsida så känns det som att kalle, 16, har knåpat ihop den på en eftermiddag.



men i alla fall. här är den riktiga poängen. chansen finns ju att faktiskt starta typ: "genremissförståndsrådet". det vore ju också ett privat initiativ, man kanske skulle kunna förankra det lite hårdare hos näringslivet. ge det lite klass och status. jag tycker att det låter som en god idé.

2008-12-16 @ 23:49:49
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Jocke:

Clive: Men den var väll inte gjord av samma gäng, eller? Det kändes som att det var samma folk som ibland gör coca-cola light reklamerna som gjorde den, de som gjorde "...och grattis till han som vågade sälja allt och flytta till stranden...".



Nu kan jag ju inte lova att det är så, men det känns så.



sofia:

Ja, men vem skulle ställa upp med en grundfiansiering? Finns det några stenrika smaknazister man kan tigga av?

2008-12-17 @ 10:56:53
URL: http://newlaseridea.com

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback