girls, girls, girls - mötley crüe


Jag läste på någon blogg om en könsdiskriminerande reklam för tidningar. Jag har inte sett reklamen själv, men det ska gå ut på att tidningen Elle är en bra julklapp för tjejer och att tidningen Allt om historia är en bra julklapp för killar. Det är allt jag vet om reklamen. Men jag har funderat lite på den.

Det som upprört är att kvinnor förutsätts vara ointresserade av historia och måste läsa en "mindre intelligent" tidning. Jag måste hävda att Elle är en så jävla mycket mer intelligent tidning än Allt om historia. Om man så bara räknar Jessica Gedins boksidor i Elle. Jag är kvinna och jag är uppenbarligen intresserad av historia, och jag skulle inte komma på tanken att köpa någon av de populariserade historieblaskor som finns i handeln. Däremot skulle Allt om Historia kunna vara ett intressant material för en uppsats, tillsammans med de andra tidningarna som ges ut av Svenska Historiska Media AB. Bara för att undersöka vad fan de bygger upp sina artiklar på. Är det belagt, vilket perspektiv, o.s.v.

När jag googlade lite för kursen om psykiatrins historia, hittade jag
en artikel i en annan tidning som ges ut av samma förlag, på samma tema: Populär Historia. I artikeln påstås följande:

Doktor Freeman placerar ishackans spets i tårkanalens mynning och knackar lätt med hammaren. Med ett frasande ljud tränger spetsen in i hjärnans vänstra pannlob där det skarpslipade bladet skär av nervbanorna. Samma procedur upprepas på höger sida och ingreppet, som är över på några minuter, har för alltid stympat patientens personlighet.

Scenen utspelade sig på Western State Hospital i Fort Stellacombe i Washington i oktober 1948. Patienten var den populära filmstjärnan Frances Farmer. Doktor Freeman var på topp, en positiv artikel på New York Times förstasida och en TV-sänd lobotomi hade gjort honom känd som mannen som kunde skära bort galenskap.


Det intressanta är att man kunnat konstatera att det inte finns några bevis för att Francis Farmer lobomerades. Ändå har artikelförfattaren mycket målande kunnat redogöra för hur det gick till. Nästan som om vederbörande fanns på plats.

Om resten av artiklarna i de här tidningarna är av samma kaliber så ... Vad ska man säga. Det finns en anledning till att jag hellre köper Elle. Och tillfredställer mitt historiska intresse på annat håll.


Kommentarer
clive:

Jag gillar Allt om Historia...i mellanåt.

sofia:

egentligen är ju det helt oproblematiskt. det finns ju ingenting principiellt som hindrar en populärhistorisk tidskrift från att vara både intressant, korrekt, upplysande, spännande ... (fyll på med positiva adjektiv). även om jag känner mig skeptisk när en artikel som den citerade går igenom utan problem.

2008-12-15 @ 22:09:05
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback