a four legged friend - roy rogers

Idag har jag skrivit på mitt cv, fikat med mamma och pappa, gått på promenad, längtat efter våren, (alltså den varmare sortens vår), och lagat jättemycket lasagne. Henrik gjorde visserligen det mesta av jobbet, men ändå. Nu kan jag äta lasagne i vad som känns som en evighet.

image107image108image109image110
image111image112


Vegetarisk lasagne, cirka 6 portioner


18 lasagneplattor  (3 per portion)

Fyllning 1
500 gram (2 fpk) minikeso
80 gram kronärtskockspesto (men det går lika bra med vanlig)
180 gram riven ost

- Rör ihop i en skål, salta och peppra. Proportionerna är bara förslag.

Fyllning 2
Två gula lökar
En zucchini
En paprika
En eller två röd peppar, eller om det heter chilifrukt?
Vitlök efter behag
3 fpk krossade tomater med chilismak (a la 370 gram styck)
3 msk creme fraiche med chilismak
1 msk olivolja

- Skala och hacka grönsakerna. Stek finhackad (eller pressad) vitlök i oljan, sedan resten av grönsakerna. Häll på tomatkrossen och creme fraichen. Salta och peppra, och välj ut lämpliga örtkryddor, färska är godare, men dyrare.
Det blir också sjukt mycket godare om du skippar konservtomaterna och köper färska tomater, men det är dyrare och jobbigare.

Varva lasagneplattor med fyllningarna i en ugnsform. Sätt in i ugnen på 200 grader i cirka 30 minuter. Under tiden kan man göra en sallad till maten och diska undan. Klart.

Kommentarer
Meidi:

Haha, jag tänkte "åh vad gott det ser ut, synd att det är kött", och sen scrollade jag ner. Lovely! Om jag någon gång slutar vara könsanalfabet ska jag använda detta recept.

sofia:

vegetarisk lasagne är bäst, jag har försökt med köttfärs och det smakar bara fel.
och den här är enkel. keso är en bra uppfinning.

2008-03-18 @ 14:23:59
URL: http://www.bobbypin.blogg.se

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback