balls to the wall - accept


image101

Den här dagen började dåligt. Kaffebryggaren är ju trasig, så vilka odds hade jag egentligen? Livet var emot mig.
Fick syn på en insändare i DN, en man som alltid begärde manliga läkare, för de kvinnliga kunde ju vara inkvoterade, och därmed sakna kompetens. Nog för att han missuppfattat principerna för social representation, nog för att dess fördelar och nackdelar självklart kan diskuteras, men jag kände bara att världen är en väldigt obehaglig plats. Hur kan man få vara så dum, så obildad, så ignorant. Hur är det ens praktiskt möjligt att undgå att ta in information om världen? Jag begriper icke.
Iaf. Om man tittar på just läkaryrket historiskt vågar jag påstå att det alltid existerat en könskvotering: kvinnor har effektivt utestängts från att kunna utbilda sig till och praktisera läkaryrket. Så om det är några som dragit fördelar av könskvotering i det långa loppet så är det iaf inte kvinnor. Jag la insändarskribentens namn på minnet, inför min framtid som vigilante. Jag lär ju inte behöva bry mig om hans livsöde särskilt länge. Man kan nog utgå från att han ganska snart förvägrar sig själv den vård som kunde rädda hans obetydliga liv eftersom vårdgivaren är av fel kön.
Sedan fortsatte oanständigheterna. Har man väl börjat kan man lika gärna fortsätta att gräva i intellektets fekalier. Ett besök på Linda Skugges blogg, Blondinbullen, Pär Ström, och senare på kvällen skymtade "En annan del av Köping" på min tv-skärm. De sistnämnda är väl åtminstone diagnostiserade.
Men det är bara att inse. Världen är inte mer obehaglig nu än den var 1939, men kontraktionen av dimensionerna tid och rum ger gärna det intrycket. Jävla informationsteknologi.

Sen blev jag glad igen. Promenad med sexistisk hiphop på ipoden, jag såg en hund som såg väldigt trevlig ut och jag vann mot en man i turkos vindjacka i tävlingen gå snabbast. Jag är osäker på om han var medveten om att det var en tävling, men det gör mig ingen skillnad.
Så skaffade vi biljetter till Dropkick Murphys, eller förhoppningsvis gjorde vi det eftersom Gillis getts uppdraget att fixa detta. Jag vill ha mörk öl och punk.
Och i maj åker vi till Italien. Det blir Bologna, och kanske Milano och Venedig på köpet. Jag borde googla Bologna ett tag nu. Det enda jag vet om Bologna är hur deras högskolemodell fungerar, och att det lär serveras fet mat där.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback