mongoloid - devo

Ok, jag måste göra mig av med min enorma vrede någonstans, och det här kändes som en lämplig, avsides plats av internet, att göra det på. Jag HATAR e-böcker.
Först blir jag helt upprymd av tanken på att spara pengar genom att slippa köpa den fysiska boken. Jag bestämmer mig i regel direkt för att använda e-boken istället, och är nöjd med mitt beslut. Vad ska jag göra för de närmare 500 kronor jag sparat på att inte köpa "Public Management Reform"-boken? Jag kan dricka öl, köpa kläder, köpa en ny dammsugare och en ny kaffebryggare ... Allting känns underbart.
Men så kommer dagen då jag måste läsa e-boken, och det som vanligt visar sig att: 1) Det tar fem minuter att ladda upp en ny sida. 2) Jag loggas ut från sidan var tionde minut, oavsett hur aktivt jag läser och klickar vidare till nästa sida. 3) Det är för fan skitjobbigt att läsa flera hundra sidor på en dataskärm. 4) Jag orkar inte skriva ut boken. 5) På NetLibrary (där min bok finns) finns det bara ett exemplar av varje bok, alltså även i elektroniskt format. Någon annan kan således läsa i boken, vilket gör att jag inte får tillgång till den - den är UTLÅNAD. Jag tycker att det förstör hela syftet med e-böcker.
Nu var det sagt. Nu får jag väl köpa bokjäveln i alla fall. Jag hann visserligen få en bild av vad den handlade om. Jag tror att jag kan simulera kunskap från den. Det skulle kunna räcka så länge.

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback