there is a light that never goes out - the smiths

Jag får hem Östermalmsnytt. Det är en underbar lokaltidning, jag måste medge att den håller högre klass än "Vi i Vasastan", men det är svårt att exakt peka på varför. Kanske är det insändarsidan. Idag var den ingen höjdare. Det klagades på rumänska gatumusikanter, att alkoholister har hundar, att hundar är lössläppta överhuvutaget, att hundar bajsar, att Fältöversten blivit en sån lyxgalleria som vanligt folk inte kan handla kläder i, och att Livsmedelsverket lättat upp rekommendationerna för alkohol i samband med amning.

Det sistnämnda har jag varit på väg att kommentera ett antal gånger. Även när Livsmedelsverket rekommenderade totalförbud för alkohol under amningsperioden råkade jag veta att ansedda barnläkare på mitt jobb drack ett glas vin då och då när de ammade, eller bjöd sin ammande fru på vin. Personer som jag hyser mycket större tilltro till än någon sur bloggare eller sur insändarskribent. Det säger ju sig självt. Det är en viss skillnad mellan att dela blodomlopp och att dela med sig av sin mjölkproduktion. Det borde ju en barnläkare förstå. Jag skulle själv ha gått på den här barnläkarlinjen i det fall jag fått barn och skulle amma det. Kanske handlar det om att jag inte har några planer på att bli den där självuppoffrande modern som är så populär i konservativa kretsar: om man inte kan avstå ett glas vin för sitt barns skull är man en dålig mor. Det handlar ju inte om att man inte skulle kunna avstå vinet, det handlar ju om att det inte finns någon anledning att göra det.

Dessutom har Livsmedelsverket längre framstått som en aja-baja-myndighet med sina långrandiga kostrekommendationer för gravida. Nu får de chansen att framstå som en hipp myndighet som vuxit ur sina straight edge-fasoner. Jag tycker att de ska ta den och koncentrera sig på att granska jäviga näringslivsrepresentanter i sina expertgrupper. 

Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback