blue dress - depeche mode


Dagens störningsmoment.

- Det amerikanska presidentvalet - den svenska bevakningen och efterskalvet. Det är enormt.
Och visst, det förtjänar att vara enormt, det är en fråga som påverkar även oss. Fler svenska tv-kanaler anordnade valvakor än vad som gjordes i det svenska valet. Men det faktum att vi måste bry oss om andras demokratiska val, det lämnades i princip okommenterat. Ingen diskuterade det viktigaste av allt, trots att de hade det rakt framför ögonen hela tiden.
Demokrati inom nationalstatens gränser är förlegad. Den demokratiska maktutövningen upphör inte att påverka vid landsgränserna. Det demokratiska legitimerandet av maktutövningen är därmed djupt sårat. Vi har ingen möjlighet att rösta i det amerikanska presidentvalet, trots att det politiska program som röstas fram där kommer att påverka oss. Ja, och så förhåller det sig förstås även när det gäller andra länders än USAs politiska beslut. Skulle det litauiska kärnkraftverket Ingalina krascha ihop så skulle förödelsen därefter påverka oss, förödelsen skulle inte begränsa sig till Litauen. För att ta ett uttjatat exempel. Man skulle kunna säga att demokrati behöver en global nivå, den förlorar den grundläggande legitimitet man tillskrivit den i nuläget. Och det kan man förstås diskutera i evighet, för det är inte nödvändigtvis ett bra eller rimligt förslag. Men irritationsmomentet består i alla fall i att jag känner att det lämnades okommenterat. Vi bara hurrade för att Obama vann, vi log nöjda när fortuna stod vid vår sida. Vi ifrågasatte inte det grundläggande problemet.

- Jag har lånat ut en stor summa pengar och börjar inse att jag nog aldrig kommer att få tillbaka dem. Idiotiskt. Det är ingen fara egentligen, jag klarar ju mig, men jag hade tänkt resa till Prag med några vänner. Och nu står jag som en idiot som inte kan besluta någonting för att jag inte har någon aning om när jag kommer ha råd att åka.

- Uppsatsen. Bara ordet är stör mig. Jag blir arg när jag hör det.

- Min oförmåga när det kommer till sömnad och annat relaterat. Jag vill också brodera något fint på en kofta eller sticka en mössa. Eller sy efter ett mönster och instruktion - bara en sån sak. Trä symaskinen utan att undertråden efter ett tag trasslat ihop sig till en hård knut, varpå tråden brister. Men som min gamla syslöjdslärare även har påpekat, så är jag hopplös när det gäller sånt.

Nästa gång lovar jag att komma med en dagens orsaker till sprudlande lycka. Det kommer att osa av sarkasm.


Kommentarer
clive:

jag har mad broderings skills, framförallt när det gäller paljettbroderier.

sofia:

nu blir jag ännu mer avundsjuk. hur lärde du dig? jag vill också lära mig, men jag känner nästan inga craftspersoner eller vad man ska kalla dem. ska jag gå en kurs? min mamma kan inte heller.

2008-11-05 @ 22:46:06
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback