frustration - purple hearts


Jag är ledig en månad. Ska jobba med uppsats. Har inget material men det känns som att jag ska skriva om konstruktionen av manlighet, era 1920-1940-tal ungefär. Åh, känslan. Jag fick ett uppslag igår, efter att ha läst en text av Bosse Sundin om hobbytidskrifter och den hängivne amatören, att ett sådant material kanske vore bra. Orsaken angavs i texten: it's a mans world. Och det kan vara ett bra ställe att börja leta på.

Det har alltid intresserat mig hur män nördar och skapar mening åt ritualen som, när en kvinna utför dem, bara är uttryck för hysteri, konsumtion, borttappat fokus och överdrifter. Eller uttrycker jag mig för hårt om jag säger så?
Jag tänker på skivsamlaren, serienörden, amatörradiogeeken, teknikgalningen - killen som lägger ner sin själ i sin hobby, spenderar tid och pengar på den och bygger upp en identitet kring den. Eller som Sundin formulerade det: gör leken till dygd.
Kvinnor är inte undantagna, de kan såklart också nörda, men jag tror nog att deras intresse oftare ifrågasätts, både äktheten och kvaliteten. Man tänker att de tagit efter sin pojkvän eller vill imponera på en kille. Och när kvinnor är intresserade av något "kvinnligt" som mode, ja, då löper moralpaniken amok. De är inga modenördar, de kallas oftare modeoffer. Som bara konsumerar utan en tanke på miljön eller arbetarnas situation - vilket man inte förebrår tekniknördsmannen för. Jag vet - det är ingen ny
diskussion, men det känns som att det är oundvikligt att ta upp den när det gäller mäns och kvinnors hobbies. Vi kan sätta oss över kvinnans hobby och döma över den så mycket mer lättvindigt, jag tror att vi helt enkelt inte tar det på allvar. Det är bara lek och ingen dygd. Åtminstone ingen dygd för kvinnan.
Panduro är iofs kvinnohobbymeckat. Scrapbooking - hur coolt är det liksom? Inte särskilt.

Nu har jag utelämnat en mängd viktiga synpunkter-på-mig-själv, men jag har en tendens att bli så jävla självkommenterande, som för att helgardera mig och försöka bli oantastlig. Det här är bara osorterat dravel som jag skriver i väntan på att middagen ska bli klar.

Jag blev i alla fall inspirerad av tanken på ett sådant material till min uppsats. Och det var länge sedan jag kände mig inspirerad. Imorgon ska jag åka till KB och prata med en bibliotekarie.


Kommentarer
clive:

Hey, jag skulle läsa det. Och det är så sant jag tänker precis sådär om tjejer som gillar fotboll, det gör dom bara för att killarna ska tycka om dem.

bobbypin:

skillnaden skulle i så fall vara att fotbollsintresse är en bredare och mer inkluderande praktik.

2008-11-11 @ 13:51:25
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback