I must have that man - billie holiday


Jag borde vara ute och göra någonting sånt här:



Det är den tiden på veckan. Istället har jag spelat poker med Henrik om vem som ska diska. Om jag åtminstone hade jobbat med min uppsats, så hade jag haft en ursäkt över att inte ha ett liv.

Imorgon är det
en grej jag vill gå på på Mosebacke. De ska spela blues ute, på krogen, och inte bara på någon hysterisk lunch på Stampen dit bara gamla liggsår går. Men jag känner ingen som skulle uppskatta en sådan klubb.
Det här är förresten inte ett pity-inlägg, det är bara så det är. Jag gillar inte house, eller vad fan dagens ungdom nu lyssnar på för något, och jag känner inga på ålderdomshemmen som har lust att gå ut och festa med mig. Eller var house coolt 2002? Jag har några på facebook, vars sidor jag går in på för att hålla mig uppdaterad kring vad som händer just nu. I pågående form. Själv föredrar jag döda artister och döda filosofer, saker som var, i preteritum. Alltså är det svårt att ens hitta en klubb som jag vill gå till, och ännu svårare att hitta ett klubbsällskap som man står ut med.

Jag befinner mig alltså i klubb-limbo. När jag någon gång går ut så blir jag alltid förvånad över hur tråkigt det är. Vad festligt att stå och köa en timme för att gå på toaletten, behöva skrika för att göra sig hörd, betala runt 50-lappen för en piss-öl, samtidigt som en kille som ser ut att vara med i Gipsy Kings stirrar på en med någonting gillande i blicken. Jättefestligt. Jag har helt enkelt inte särskilt kul när jag är ute. Så, det man såg fram emot i fem år tills man fyllde 18 - utgångarna - visade sig vara ett elakt skämt. Jag önskar att någon hade berättat för mig att om jag a) inte gillar att dansa, b) inte har ett IQ under 100 och c) har en känsla för pengars värde - så skulle jag ändå inte gilla att gå på klubbar, vilket hade besparat mig år av trånande.

Jag som hatar att dansa, har väldigt hög IQ och är väldigt snål har alltså tre anledningar att inte gå på klubb. Jag ville bara säga det. Jag är nyktrare än IOGTs medlemmar och jag kommer inte på någonting annat att göra av detta faktum än att skriva ett långt blogginlägg som försöker visa på en korrelation mellan IQ och klubbande, till min egen fördel givetvis. Snälla skjut mig. Eller ge mig en öl.


Kommentarer
clive:

Jag hade alltid tråkigt ute fram tills jag upptäckte att jag älskar att dansa. Något som kanske inte alltid är så bra när man samtidigt har en tendens att dricka lite för mycket och saknar rytm känsla. Min skam har nog börjat avta med åldern.

elias:

ja du är nog inte ensam om problemet med att gilla det andra kallar oldies but goldies. jag vet bara att jag gillar att dansa om jag drukit 3-4öl och då kommer det lägligt med dansgolv. du får väl bli klubb nazist. vägra gå på något som inte faler dig i smaken till 110%



finns ju dock många ställen med vettig musik men överskott på idioter det är sant.



du får kanske börja gå på lounge klubbar och dricka på samma drink hela kvällen.



annars vore det fan kul om någon under 50 och som inte har en quiff och tuffa kompisar började spela blues och tyngre och äldre saker mer än lindy hop tempo.



tiki room öppnar dock nu igen och det har ju juke joint på fredagar utan dansgolv och med bås att sitta i om man kommer tidigt.

2008-11-22 @ 13:57:41
sofia:

clive - jag dansar också vid vissa farliga promillehalter. plus att jag saknar all känsla för dansens estetiska aspekter, vilket ger upphov till våldsam ångest dagen efter. det är bara på ett riktigt mörkt och fullt dansgolv som det var på typ soul på fasching, då var dans roligt. men att det sedan fanns en toalett på typ trehundra tjejer, det var inte hälsosamt.



elias - det irriterar mig att jag antagligen inte är ensam om mitt problem. det innebär ju att det finns en massa bra folk som går klubblösa eller sällskapslösa. men jag undrar om alla dessa verkligen är lika kompromisslöst hatiska som jag.

nåja. tiki room är ju nice, men även där blir man ju galen på allt vasastanfolk som bara "åh, vilket charmigt ställe, hit ska jag gå och förfesta på fredagar, ta upp plats med mitt dödkött och inte genuint älska musiken utan bara tycka att det är obskyrt och festligt". döööö. du förstår säkert vilka jag menar. trettionånting civilekonomer som egentligen gillar U2.

2008-11-22 @ 14:07:07
URL: http://bobbypin.blogg.se/
clive:

Usg toaletten är ett ständigt orosmomenr. Jag är konstant rädd för att någon ska komma på mig och säga att jag itne hör hemma där..

2008-11-23 @ 14:09:33
URL: http://itsclive.blogspot.com

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback