if your girl only knew - aaliyah


Saken är den att jag inte skäms för min 90-tals-r'n'b längre. Visst, det finns bättre musik. Men 90-tals-r'n'b var en inkörsport till annan musik. Jag hörde en låt, gick till min pappa, fick veta vart stråkarna var lånade från - och hade vips helt ny musik att lyssna på. Hade jag någonsin börjat gilla Frankie Valli eller Randy Crawford annars? För att ta ett enda exempel. Jag vet inte.

Jag har i alla fall försökt att göra en lista över mina favoritlåtar i kategorin hiphop/r'n'b/soul runt mellanstadiet - högstadiet. Den har inte ambitionen att vara varken heltäckande eller perfekt avgränsad. Alla låtar finns på ett eller annat sätt på youtube, men det är inte alltid de riktiga musikvideorna. Så, se det som ett första utkast.

-
Ray J – That’s why I lie
- 2pac (under pseudonymen Makaveli) – Me and my girlfriend
- 2pac - California love
- 2pac - I ain't mad at cha
- LL Cool J - Doin it
- Blackstreet - No diggity
- Blackstreet - Don't leave
- A tribe called quest ft Faith Evans - Stressed Out
- De la soul - Ring ring ring
- Busta Rhymes - Gimme some mo
- Busta Rhymes ft Ol' Dirty Bastard - Woo ha
- Boys II Men - End of the road
- Maxwell - Sumthin sumthin
- K-Ci & Jo-Jo - All my life
- Jodeci - Freek'n you (störigt reklamintro)
- Aaliyah - If your girl only knew
- Wyclef Jean - Gone till november
- Notorious B.I.G. - Big Poppa
- Notorious B.I.G. - Mo money mo problem
- Jay - Z ft Babyface & Foxy Brown - Sunshine
- Luniz - 5 on it
- Warren G - Regulate
- Nas - If I ruled the world
- Fugees - Ready or not
- Fugees - Fugeela
- Ginuwine - Pony
- Next - Too close
- Lauryn Hill - Ex factor
- Mary J Blige - You bring me joy
- TLC - Creep
- TLC - No scrubs
- Aaliyah - Are you that somebody
- Monica - The first night
- En vogue - Don't let go
- SWV - Someone
- Usher - You make me wanna
- Shola Ama - You might need somebody
- Dr Dre ft Snoop Doggy Dogg - Nuthin' but a G thang
- Snoop Doggy Dogg - Who am I?
- A tribe called quest - Can I kick it?
- Wu-Tang Clan - For heavens sake
- Naughty by nature - Clap yo hands
- KRS One - Represent the real Hip Hop
- T.Q. - Westside

Det var allt så länge.


Kommentarer
clive:

Du skulle vara ett tillskott i vårat poquiz lag, men då måste jag sparka ut Olles syrra först....

elias:

fan helt glömt bor den där gone to november låten som jagade mig överalt i 1,5år. annars mycket nice gamal fritidsgårds klassiker. första musiken man har mer relationer till vidoeorna på mtv än musiken i sig. vi satt och glode på mtv och spelade kort med andra nördar för att slipa åka på stryck på fritidsgården i gnesta då det fans minst en vuxen i cafeterian.



slutade alltid med att vi försökte spela biljard eller något och åkte på stryck med biljard köer och biljardbollar i stället av alla p12 miffon från hemmen.



men sound tracket till det är lätt den här musiken.



kollers!

2008-11-23 @ 14:23:36
elias:

sen har jag lyckat trycka in saker som nothin´but a g thing på flera underliga gig jag haft det senaste åren plus lite annat skumt i old school hiphop väg. men sen är ju reggae the father of hiphop så kanske inte så skumt.

2008-11-23 @ 14:26:26
sofia:

clive - jag vet inte om jag skulle vara ett sånt tillskott, men jag tar det som en komplimang. jag har däremot funderat på vilka som skulle ingå i mitt lag om jag gick på popquiz. hur många måste man vara? och hur många är för många?



elias - coolt att trycka in den i ett set! blev folk arga? glada? märkte dem det?

2008-11-23 @ 18:46:44
URL: http://bobbypin.blogg.se/
clive:

nog skulle du vara ett tillskott, du täcker upp et stort hål: "svart musik".

4 är max antal deltagare och man måste vara 4 annars är man så gott som chanslös.

2008-11-23 @ 19:26:06
URL: http://itsclive.blogspot.com
sofia:

fyra, hmm ... vilka genrer är stadigast på quizet? jag funderar på mig själv, min pappa och min ena lillebror.

2008-11-23 @ 22:02:33
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Cecilia:

Jättesköna låtar, ju.

2008-11-24 @ 00:06:33
URL: http://heartsick.blogg.se/
sofia:

cecilia - tackar! jag tycker också om dem, så mycket att jag skapat en ny spellista på min ipod som heter "högstadienostalgi".

2008-11-24 @ 16:34:12
URL: http://bobbypin.blogg.se/
clive:

amerikansk indie, Neil Youngs "only love can break your heart" har varit med flera gånger en sk poquiz klassiker. Men det är som sagt väldigt olika. Jag har hört lösa rykten om att kommande popquiz (11 dec) ska ha med något som kallas UK rave. Jag måste rå plugga....

2008-11-24 @ 18:00:17
URL: http://itsclive.blogspot.com
elias:

tidig hiphop fram till typ 93 som längst går smoth in i reggae gig. vi har kört från calypso och mento ända till snoop dogg och tillbaka igen. i st petersburg körde vi beatels mash ups och även alicia keys grejer. det var ett helvetes drag. en lokal stor som kvarnen med helt loco ryssar som inte klagade över något alls även när tekniken la av en pryll efter en annan.



nice klip om man gillar foundation dancehall och det är klart man gör.



http://www.youtube.com/watch?v=SV3UDhantqY

2008-11-25 @ 13:04:22
elias:

beatles reggae



http://www.youtube.com/watch?v=bEi9XScj1mc&feature=related

2008-11-25 @ 13:12:03

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback