wishbone - architecture in helsinki


Jag vill baka bagels men för att kunna göra det behöver jag en termometer - för att kunna veta att vattnet till degen är 45 grader. Den enda termometern jag har är en som mäter utomhustemperaturen och jag vet inte om man kan använda den, jag skulle ju inte direkt använda den för att ta tempen på mig själv om jag trodde att jag hade feber, så frågan är om man kan använda den vid bakning.
Sånt här stör mig. Att vara vuxen utan att kunna såna där vuxengrejer eller åtminstone ha vuxenutrustning i köket. Jag har liksom precis köpt en kavel. Varenda gång jag ska göra någonting avancerat i matlagningväg så måste jag ringa till mina föräldrar och fråga dem, och det är inte bara matlagning utan annat också, hur installerar man en dimmer? Hur mycket kostar elen? Vilket försäkringsbolag kan man lita på? Hur ofta ska man vattna blommorna? Kan man äta det gröna längst ut på gräslöken? Vad fan är hjorthornssalt? Är det gjort av hjorthorn, och kan Henrik äta det då, han är ju vegetarian?
Jag är så jävla clueless.


Kommentarer
clive:

jag saknar också en stektermometer, om jag hade en är jag ganska säker på att jag skulle kunna tillaga en delikat hel kyckling i ugn.

sofia:

man vågar ju inte ge sig på helstekta djur utan en termometer! men det vore gott. kanske nötkött, nötkött kan ju vara rått utan att man blir förgiftad av någon ondsint bakterie.

2008-11-09 @ 18:37:26
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Henrik:

Ska du försöka dig på att tillaga en helstekt ko älskling?

2008-11-09 @ 21:25:30
sofia:

henrik - precis. jag har klubbat ner en av de där som står i den där hagen borta vid stora skuggan. jag har gömt kadavret i skogen, täckte det med lite kvistar och några löv. kändes inte fair game att köpa sitt kött, man måste ju för fan arbeta lite hårdare om man ska kunna hävda att man är en naturlig köttätare osv.

2008-11-09 @ 22:02:21
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback