you shook me all night long - AC/DC


Det kryper i mig. Använder youtube com musikkälla när jag leker med min bärbara dator, och lyssnar på Led Zeppelins You shook me. Någon kommenterar hånfullt att "haha, vilka losers AC/DC var, de kopierade den rakt av" (och syftar på You shook me all night long som för övrigt är en bättre låt). Men ingen bryr sig om att påpeka att Led Zeppelin gör en cover på You shook me, skriven av Willie Dixon, framförd av Muddy Waters, bland annat.

Ska man sitta och håna AC/DC så ska man fan vara torr bakom öronen först. Jävla amatörer.


Kommentarer
elias:

på dem bara! jag håler helt med. vet inte hur många gånger vi spelat small axe med waillers och det kommer fram någon och önskar bob marley.



eller alla gånger man får reda ut "2tone" träsket som består av 600 covers på reggae låtar och 90% av all reggae har redan förlagor till att börja med.



2008-11-25 @ 12:55:12
sofia:

fast det jag inte tål är att folk på allvar tror att en låt är bättre i originalversion - bara för att det är originalversion. alla covers är alltid hostile takeover för dem, det kan omöjligt vara bra. det är såna som klagar på hiphop för att de bara "tar annan musik", och så hänvisar de till typ något av otaliga band som i princip baserat sin tidigaste verksamhet på att göra covers på willie dixon och andra - men det vet inte såna här personer någonting om.



man blir trött på världen. nu ska jag inte gå in på youtube på ett tag.

elias:

i know, hela glädjen för mig med reggae är att ha minst 50 versioner på samma rytm.



det gäller iofs alla genre så länge man inte räknar metalicas covers. annars så är det ju aldrig fel med lite olika tolkningar på samma tema eller verk i alla konst former just för att bräda upp lite. inte som någon tvingar än söka upp ryska ska covers på bryan adams.

2008-11-25 @ 15:17:04
elias:

sen just bland vinyl mongon så är ju just orignal favorit ordet. vet inte hur många gånger idiot djs vi spelat med spelat en skit kass "original" press. det låter oftast som det lagt på en ring knäkebröd på turntablet. för det är alltid för snåla för att köpa bra kvalite på skiten.

2008-11-25 @ 15:18:54

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback