white noise - stiff little fingers


Jag lider av en slags hatkärlek till britterna och det som man brukar kalla för anglofili. Så mycket av det jag gillar står britterna ansvariga för. De flesta brittiska subkulturer har jag legat och sprattlat i kölvattnet av. Och så den svarta humorn förstås. Om jag älskar allt det, då är jag väl en anglofil, tänker jag uppgivet.
Men observera att det är ett cirkelresonemang. Alla medlemmar i the Smiths är engelsmän, alltså är alla engelsmän medlemmar i the Smiths. Det håller förstås inte. Engelsmännen lever inte upp till den romantiska bild jag ibland målar upp av dem. De har kvar sitt idiotiska överhus i parlamentet, som en infekterad blindtarm de är för sentimentala för att göra sig av med. De äter friterad, formpressad fiskrens i skolorna. När de ska bjuda på husmanskost är det väl en stabbig fettpudding med tandkrämssås man får smaka på. De ser på de värsta realityserierna som någonsin kommit till min kännedom: feta människor som gråter så att mascaran rinner över kinderna. De får bajsa i en låda som undersöks under förnedrande former, eller så går några städtanter runt och topsar i deras skitiga lägenheter. I ytterligare ett program ska en rik och en fattig tjej byta liv för en vecka eller så. Med andra ord - mycket av det som 3:an tycks ha importerat.
Det är Made in the UK. Det är fasansfullt. Och det är inte allt. Jag har utelämnat Thatcher, jag har utelämnat koloni-anekdoter. Jag har utelämnat Herbert Spencer. CON-listan kan bli jävligt lång här.
Och de flesta saker som jag satt på PRO-listan har handlat om självhatande engelsmän, eller åtminstone fenomen som man a) kan knyta till någon slags revolt mot det engelska samhället, eller b) varit djupt influerat av t.ex. Jamaica eller USA.
Därmed verkar det som att jag får avstå från anglofilin. Case closed.





Kommentarer
c:

Jag vill nog benämna mig som Londonfil.

elias:

glöm inte att det uppfan tweed.

2008-09-17 @ 21:33:16
sofia:

clive: många blir det. det verkar dessutom bekvämare och billigare än att bli förälskad i new york.



elias: glöm inte att schweiz uppfann kvinnlig rösträtt på 1970-talet!

2008-09-18 @ 01:46:11
URL: http://bobbypin.blogg.se/
elias:

jo sant men tycker kvinnlig rösträtt är en överskattat uppfining. tackar veta jag barnaga och tidelag. det är mustiga grejer det, båda tillåtna respektive förbjuda i vårat land till och från.



annars gillar jag dock choklad men hatar gökur, undrar vilka kläder som går i hopp med en schweizofil. knoven är nog ett måste, gärna med förstoringglas och den där äkliga plast tandpetaren.

2008-09-18 @ 16:18:56
c:

Efter att ha flygit från London med ett gäng amerikanare som tjötade hela vägen finns det nog ingen risk för att jag och New York blir ett par.

2008-09-18 @ 21:18:51
URL: http://itsclive.blogspot.com
sofia:

elias - schweiz borde bygga en stor klocka av choklad. det borde hålla dem upptagna ett par år. (jag tror att jag snor det här skämtet från eddie izzard, men jag är osäker).

tidelag är det roligaste jag vet. (dock ej att praktisera). jag älskar att folket i stugorna bara rasar över att inget förbud i lag åstadkommits den senaste tiden.



och en schweizofil går nog klädd i choklad, klockor, diamanter eller kanske har de sytt ihop en dress med hjälp av sidor ur rousseaus samhällsfördraget. (jag tror att de skrotade "emile" där 1971).

2008-09-18 @ 22:17:35
URL: http://bobbypin.blogg.se/
sofia:

clive: jag tror att själva resan till new york avskräcker mig mest. (flygrädsla). måste lägga till det på PRO-listan för UK.

2008-09-18 @ 22:19:13
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback