livin' thing - electric light orchestra


Ännu mera matblogg! Idag lagade jag mat igen. Jag gör faktiskt det varje dag, ungefär. Idag blev det hemgjorda grönsaksbiffar. Receptet kommer ur
Den stora vegetariska kokboken och ska i original vara grönsaksbullar, bullar och inte biffar. Sak samma. Jag har ändrat receptet något.

Det tar tid att göra grönsaksbiffarna. Jag klockade det inte, men en och en halv timme minst. Men gott blir det. Nästa gång ska jag prova att pressa lite vitlök i smeten och kanske ha i lite mer mjöl.


Grönsaksbiffar (cirka 16 st, 6-8 portioner)



250 gram potatis (skalad)
1 medelstor morot (skalad)
2 medelstora squasher
125 gram sötpotatis (skalad)
1 liten purjolök
2 msk vetemjöl
3 ägg (lätt vispade)
salt
peppar
valfria kryddor (jag använde basilika, spiskummin och koriander)
olja till stekning (tänk på att det går åt en del)



1. Riv potatis, morot, squash och sötpotatis fint. Skiva purjolöken tunt. Ta upp re rivna grönsakerna, (lite åt gången), i handen och krama ut vätska. Blanda de sedan i en skål.




2. Strö vetemjölet över grönsakerna. Salta och peppra och tillsätt övriga kryddor. Häll över de vispade äggen och blanda ordentligt.

3. Värm olja i en stekpanna. (Enligt receptet ska oljan vara 5 mm djup i pannan). Ta upp ½ dl smet och lägg i en prydlig hög i stekpannan. Forma den till en rund biff, cirka 10 cm i diameter. Stek tre minuter på varje sida på medelhög värme, tills de fått fin färg och blivit frasiga.





4. Låt rinna av på hushållspapper. Klara biffar:





Vi gjorde bulgur med rucola och granatäpple till biffarna.




Kommentarer
Hanna:

Det ser ut och låter helt sjukt gott. Speciellt bulgur med granatäpple. Jag åt bulgursallad med aprikos eller något liknande en gång, nu påminns jag om hur gott det var och måste testa igen.



Det är perfekt att du skriver om vegetarisk matlagning. Min nyblivna sambo är vegetarian och jag har ingen som helst kunskap om varken vegetarisk eller animalisk matlagning, fast jag tycker att det är kul.



Smart att det blev ganska många också. Matlådor är ju nya mottot. Hela förra veckan var varvad med paprikapaj och sojafärssås, och jag har fortfarande hur mycket som helst kvar. Jag känner verkligen peppen.

2009-04-21 @ 20:06:37
sofia:

bulgursallad är lite min grej. jag trodde för ett år sedan att jag aldrig mer skulle kunna äta bulgur, för jag var så trött på det. men inte då. brukar köpa grovkornig bulgur till sallad. och granatäpple är den nya grejen i mina bulgursallader. det är gott, snyggt och skyddar mot cancer. 461091.svd" rel="nofollow">http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel461091.svd



det kommer definitivt fler vegetariska recept framöver. det är nämligen ganska roligt att skriva de här matinläggen + att jag ska testlaga lite olika grönsaksbiffar själv istället för att köpa dyra, färdiga biffar. det kostar nämligen helt sjukt mycket, vilket lite potatis, purjolök och squash inte gör.



paprikapaj med sojafärssås låter awesome! nu blev jag sugen på att göra paj ... det bästa med matlådor man gör själv är ju att man faktiskt får god mat också.

2009-04-21 @ 23:56:10
URL: http://bobbypin.blogg.se/
sofia:

åh, förresten, om ni bor i bergshamra måste ni gå till ulriksdal och trädgårdscaféet. de har en vegetarisk lunchbuffé som visserligen är dyr, (125), men helt fantastisk. http://www.rappne.nu/

2009-04-21 @ 23:58:55
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Helt klart rätt att laga egna (speciellt när du lägger upp pedagogiska bilder), jag blir ruinerad på finsmakaren till vegetarian. Men det är väl egentligen inte så dåligt, annars hade jag väl enbart ätit pasta med valfri keldasås och då är det ju faktiskt roligare att laga mat.



Tack för tipset! Ska kolla in den.

2009-04-23 @ 11:11:13
sofia:

just nu tycker jag att matlagning är jätteroligt. det går lite i perioder, jag kan hamna i värsta frysmatsträsket ibland och bara hata tanken på att laga mat.

2009-04-24 @ 10:53:09
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback