ol' 55 - tom waits


Idag bestämde jag mig för att göra de berömda kesoplättarna till lunch. Jag har sett det här receptet lite överallt på internet och det verkade så smidigt, snabbt och enkelt. Plus att jag redan hade ingredienserna hemma.

Kesoplättar (cirka 2 portioner)



250 gram keso (ett litet paket)
2 ägg
3 msk dinkelmjöl (tror att det kan bytas ut mot annat mjöl vid behov)
lite salt
smör för stekning


(Sen kan man såklart blanda ner en massa annat gott i smeten. Jag har hört talas om att rivet äpple och kanel ska vara en hit).

1. Blanda ingredienserna i en skål. Jag mixade dem med en stavmixer, men jag tror det funkar lika bra att bara vispa ihop eller röra ihop för den delen.





2. Stek i lite smör. Gör plättarna relativt små, ungefär en matsked smet per plätt. Låt dem ligga ett bra tag innan första vändningen, så att de fått en bra yta.





3. Klart! Jag åt dem med riven morot och lingonsylt till.





Kommentarer
Jenni:

Det ser riktigt gott ut! Jag tror att jag ska våga mig på att prova tillaga dessa, ävan om jag inte direkt är känd för att vara någon kung i köket:)

sofia:

gör det! så länge man gör små plättar och väntar länge innan man vänder på dem så är det jättelätt.

2009-04-08 @ 19:50:28
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Jocke:

jag saknar lite ett summerande stycke. Var det smidigt, snabbt och enkelt? För att inte tala om gott, var det gott? jag kommer ligga sömnlös tillsjag tar mod till mig och själv lagar sagda plättar.

2009-04-09 @ 16:24:01
URL: http://www.newlaseridea.com
sofia:

haha! jocke!

summa sumarum: lättlagat och väldigt gott! jag skulle kunna tänka mig att prova att twinka receptet något med t.ex äpple och kanel, eller någon annan variant som intuitivt känns bra, men även i denna naturella variant var de till belåtenhet.

2009-04-10 @ 01:20:26
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback