take five - the dave brubeck quartet


Jag jobbar i helgen. Under mina jobbarhelger har jag inte undgått att märka hur vidrigt det är att åka tunnelbana som ensam tjej mellan Universitetet och Mariatorget. Det är någon slags incident varje gång. Något pucko som inte förstår vart gränserna går. Oftast är det den här ensamma mannen som sätter sig ner bredvid en, (istället för snett mittemot som är brukligt när det finns platser), för att sedan sakta och "omärkligt" krångla sin hand intill ens ben och sedan sätta in storstöten: lägga hela handen över ens lår. Så långt hinner det aldrig gå, för jag har varit med förr. Jag reagerar så fort jag kan notera i ögonvrån att handen är på väg att byta position. Så jävla obvious. Men ändå, när jag tänker på hur hjälplös man är i den situationen så börjar jag typ grina av ilska. Det enda jag kan göra är att gå därifrån. Det är visserligen förnedrande att behöva byta plats, men man orkar göra det. Man kan även ställa till med en scen. Totalt ineffektivt, för det enda som händer är att man framstår som en hysterika, på rymmen från psyket. Finns det inga vapen som man kan elchocka folk med? Inte en elpistol, utan en lättare stöt bara? För att markera, liksom.

Och om man istället jobbar morgon på helgen, ja. Då kan man se fram emot att bli tilltalad av någon berusad kille som just har kräkts upp fyllekäket en bit därifrån. Som sitter med lite spya i ena mungipan och undrar om man också har varit ute och festat hela natten. Och jag är så känslig för lukter på morgonen, så jag börjar alltid känna hur jag snart också kommer kräkas bara för att de alltid luktar så äckligt. Sprit, fimp, spya och lite svett på det. Så måste man försöka springa iväg till en annan vagn för att slippa lukten, och när jag gör det får jag alltid lite dåligt samvete. För de är ju nästan aldrig otrevliga. Det är bara det att jag vill vara ifred och jag vill inte behöva må illa för att det luktar så äckligt. Så.

Det här betalar jag pengar för. Att sitta i olika former av stank, att vara tvungen att lyssna på högljudda fjortisdiskussioner, stå ut med förfestande killgäng med tillhörande bröl och bli utsatt för sexuella trakasserier. Det är ju faktiskt inte rimligt någonstans. Gör tunnelbanan gratis och bygg en ny tunnelbana som kan kosta ungefär som idag. I tunnelbanan som kostar pengar ska bara dokumenterat normala människor få åka. I den ska det patrullera vakter som håller stenkoll så att ingen bryter mot reglerna, så som att inkräkta på andras sfärer, tilltala andra i onödan, o.s.v. "Gud, så svenskt", men gud, så skönt. Det enda jag vill är som sagt att bli lämnad ifred. Ville jag bli involverad i spontana samtal om livet så skulle jag gå omkring i batikkläder och ha rastaflätor.

Kommentarer
Hanna:

Ja, det är fan för jävligt, faktiskt. Jag hade en diskussion om samma ämne med min pojkvän (som inte är från Stockholm) för bara några dagar sedan. Han är trött på tunnelbanan efter att ha bott här endast ett par veckor. Dessutom är han ju kille och slipper det sexuella. Men som vanligt om man inte är Jack & Jones-kille ska man känna någon slags samhärighet med de som heller inte ser ut som 20-åriga Boråskillar(?).



Alldeles för sent inatt åkte jag hem till Bergshamra (jag tänkte skriva något om det vid ditt inlägg längre ner, men det finns inget positivt att säg, förutom att det är relativt nära universitetet, så jag lät bli), och då inledde såklart någon det obligatoriska fyllesamtalet... "ja, jag tycker också att det är jobbigt att vänta på tunnelbanan i 23 minuter." Lyckligtvis visade han sig faktiskt vara ganska trevlig, och eftersom jag hade glömt mina hörlurar gick tiden snabbare om jag istället pratade utbildning med någon.



Annars verkar Bergshamras tunnelbaneperrong vara ett hett ställe för alldeles för fulla och ensamma 40-åriga kvinnor att hänga på...

2009-04-19 @ 15:11:56
clive:

Värnandet om privatlivet (ergo slippa prata med folk man inte känner) tycker jag är det finaste med Sverige. Det och kösystemet.

Henrik:

Clive: Hos mig leder min förkärlek för båda dessa saker till en konflikt. När någon bryter mot de rådande köreglerna blir jag givetvis vederbörligt upprörd, men i och med att jag har en så stark motvilja mot att tilltala främmande människor kan jag inte tillrättavisa köbrytaren.

2009-04-20 @ 00:17:48
sofia:

hanna - det kanske är röda linjen? för annars har jag mest erfarenhet av gröna linjen innerstan - västerort och kan inte minnas några incidenter.



nu får jag dåligt samvete över mitt bergshamra-inlägg. jag gick ju trots allt bara förbi på ena sidan av studnetlägenheterna, och har egentligen inte sett det ordentligt.



clive - det är när dessa förs på tal som jag börjar känna mig nationalistisk. och det känns väldigt ovant.

2009-04-20 @ 14:09:11
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Så kan det kanske vara... jag vet inte om det kan vara för att det är tätare mellan gröna linjens stationer och det därför är större ombyte på folk (om det nu är tätare, det känns så i alla fall).



Ha inte det. Iofs är de nya lägenheterna från 2004 väldigt fina om man jämför med många andra studentlägenheter. Men drygt 3700 kr för en etta känns rätt segt. Och bensinmacken runt hörnet har inte ens öppet längre än till tio.



Det finns väl en anledning till att det är den mest anonyma t-banestationen i Stockholm.

2009-04-20 @ 16:40:57

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback