the message - grandmaster flash and the furious five


På kvällen testade jag att göra granola. Granola verkar vara ungefär samma sak som müsli, förutom att det är roligare att säga granola, eller åtminstone lite omväxlande. Receptet kommer ursprungligen från
Fitness Magazine (#5/2008), (som för övrigt borde få en eloge för alla fina recept som jag alltid blir så sugen på att prova), men är aningen modifierat av mig.

Granola (cirka 1 liter)



4 dl havregryn
1 dl solroskärnor
½ dl sesamfrön
½ dl pumpakärnor
½ dl grovt hackade hasselnötter
½ dl linfrön
1 msk farinsocker
2 msk rapsolja
2 msk honung
2 msk vatten
½ dl russin

(Om man vill kan man även krydda granolan med t.ex kanel).

1. Sätt på ugnen på 150 grader. Blanda alla ingredienser utom russinen, och sprid ut dem på en plåt klädd i bakplåtspapper. Sätt in plåten i ugnen, (jag satte den i mitten), och håll koll på granolan. Rör om ibland.





2. När granolan blivit gyllenbrun är det dags att ta ut den och blanda i russin. Häll sedan upp granolan i någon fin burk. Klart!





Kommentarer
elias:

fan farligt nära te stadiet nu, om du forsätter så här kommer du börja mässa om fördelarna med grönt te vs kaffe.

2009-05-06 @ 11:39:53
sofia:

elias - dricker kaffe till granolan. vad annars. men du får gärna förklara hur det närmar sig te-drickandet, jag kan helt enkelt inte se det, men det är ju viktigt att vara på rätt sida om tekoppen, så att säga.

Petro och Jossan:

snygg blogg;)

2009-05-06 @ 16:05:10
URL: http://petroochjossan.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback