turning japanese - the vapors


Nu har jag tröttnat på alla som gnäller på för frekventa statusuppdateringar på facebook, för frekvent publicerade quiz-resultat på facebook, och vad mer de nu gnäller över som har med facebook att göra. Jag funderade på att skriva en vett och etikett-bok för facebook och ge ut den via vulkan och sedan sitta och känna mig viktig, samt börja presentera mig som författaren av vett och etikett-boken för facebook. Men nu ska vi inte ha det så roligt.

Om du lider av en facebook-news feed som är nedklottrad av quizresultat och trista statusuppdateringar som du inte bryr dig ett skit om så sitter jag inne med lösningen för dig. Det här ett hemligt knep som jag länge använt mig av. Om du för muspekaren över styggelserna kommer en knapp till höger att synliggöras som det står "hide" på. Trycker du på den knappen fälls en ny knapp ut. Med hjälp av den kan du välja att dölja all information från personen i fråga. Du slipper veta, helt enkelt. Så har jag gjort med flera stycken som besudlat min news feed, som varit tråkiga, dumma i huvet och sådär. Och är det riktigt illa så kan man ju faktiskt ta bort jobbiga personer från sin vännerlista.

Ja, man kan, hör och häpna, ta bort personer från sin vännerlista. Det går jättebra. Man måste inte försöka förändra världen till att bli en quizfri och tråkig-facebook-status-fri plats. Man kan leva drömmen.


Kommentarer
Jocke:

Jag införskaffade nyss den oumbärliga boken Protokoll - Grundkurs i normalt beteende och efter att ha lärt mig hur man ger bort en present, hur det där med vem som betala i taxin fungerar bland arbetande vuxna (dvs, de som inte behöver dela på resan för att ha råd med månadens röda linser som undertecknad behöver) så har det slagit mig att den är helt befriad från regler och paragrafer som gäller online. Jag tror att det finns mycket mer än facebook folk måste lära sig följa vett och etikett om, tex. när och hur svarar man på ett mail? Msn etikett - tiden då man blippade alla man kände är förbi. Vad Twitter är och vem det är bra för.

sofia:

online, det borde bli ett eget skolämne. vad ingår i datorkunskapen egentligen?

med tanke på att aftonbladet skriver artiklar som varnar för att "chefen kan se festbilderna du är taggad på på facebook" känns det som att det finns en bristande medvetenhet hos internetanvändare i allmänhet. eller så är folk gamla.

2009-04-02 @ 22:06:41
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback