i fought the law - dead kennedys


Igår gjorde jag en genomgång av mina pengar och vart fan allt tar vägen. Det blev både bra och dåliga nyheter. De bra nyheterna är att jag faktiskt kommer att ha över 15000 i min sommarkassa, det som ska nära mig när jag tar mig lite ledighet i sommar. Och då finns fortfarande chansen att lägga undan mer än så och chansen att ta lite mer extrajobb. (Det kanske låter väldigt blygsamt, men för någon som i normala fall har hyran + en femhundring avsatt för juni och juli är det överväldigande).

De dåliga nyheterna är att jag lagt nästan 2000 kronor på mat den här månaden. Henrik detsamma. Och månaden är inte slut heller, direkt. (Förutom det har jag lagt 800 kronor på mat/kaffe/öl ute). Jag har alltså lagt samma summa som min hyra + el på mat, hittills. Kylen är tom, för övrigt. Insane. Hur gör man för att dra ner matkostnaderna på ett rimligt sätt? Med rimligt menar jag inte att börja äta pasta med tomatkross varje dag, det har jag i alla fall fått nog av under mina juni och juli-kriser. Med rimligt menar jag att man fortfarande ska kunna äta hälsosamt, d.v.s. tillgodogöra sig allt man behöver och inte insjukna i bristsjukdomar. Hur gör alla andra? Nej, jag tror att jag innerst inne valt att lägga pengar på mat för att jag är kräsen och bryr mig väldigt mycket om vad jag äter. Jag får kanske stå mitt kast. Men det känns inte så roligt att man äter upp pengarna.

Note to self.

- Du ska inte baka några bröd som du saknar merparten av ingredienserna till. (Hejdå, planerna på surdegsbröd).
- Du ska kolla upp vilka grönsaker det är säsong för och handla dem.
- Du ska äta upp det där vitkålshuvudet som bara ligger och blir gammalt. Nu. Och lära dig läxan = äta det som finns.
- Du ska inte köpa massor av vegetariska halvfabrikat. DIY!


Kommentarer
Hanna:

Det där är verkligen ett problem för mig med. Nu har jag börjat spara i princip alla kvitton för att få någon slags uppfattning om vart pengarna går, och förhoppningsvis inse att jag lägger pengar på för mycket trams vilket ska resultera i att Lyxfällan aldrig blir aktuella för mig (riktigt så illa är det iofs inte...).

Jag ska i alla fall försöka att göra matschema varje vecka, trots att det egentligen inte passar mig. Jag gillar listor, men jag gillar mat ännu mer. Dessutom ska jag försöka handla allt som går att handla på Lidl. Jag kan ta den skamgången om det faktiskt resulterar i ett litet, men ändå tillfredsställande matkonto. Lokala Konsum är fan självaste Satan.



Grattis till höstplanerna förresten.

2009-04-15 @ 00:19:42
Jocke:

tricket för att det inte ska bli dyrt är ju storkok och rotfrukter. Eller det tror jag i alla fall. Laga veckolunch varje söndag (första veckan lagar man två veckors lunch av två olika rätter, så man har mer mat än det finns dagar och inte måste äta samma sak varje dag,med tiden kommer det blanda upp sig ännu mer.).



Alla gamla studenter vet ju också att man kan byta ut nästan hälften av den dyraste ingrediensen mot röda linser också. Oavsett vilken ingrediens det är.

sofia:

hanna - listor is the shit! jag ska göra en matplanering idag. har även hittat en sida som heter www.inkopslistan.com, som verkar vara till för att hålla koll på inköpslistor, veckomenyer, recept o.s.v.

sen åker vi till willys i täby imorgon, alltid lika ångestframkallande. vårt lokala ica är också satan. vad man än handlar kostar det minst 100 kronor.

och tack! världens lättnad att äntligen ha bestämt sig.



jocke - rotfrukter är ju gott också. jag har faktiskt börjat inse det fantastiska med att köpa ett blytungt vitkålshuvud för två kronor. det kan man dryga ut allt med. grytor, sallader, allt.

och det där med storkok, det är något som jag tar mig för ibland, men det var länge sen. nu ska jag fan ta och göra det. måste bara köpa lite smidigare matlådor först.

2009-04-15 @ 13:52:45
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Den sidan ska jag kolla in! Allt som kan och bör struktureras är både tillfredsställande och kul.



Smidigare matlådor är något jag också borde fixa... Jag gjorde faktiskt storkok i helgen; sex portioner sojafärssås. Hade jag haft mindre matlådor som får plats i frysfacket hade jag sluppit äta det varje dag nu. Dessutom måste ju det där nyttiga brödet få plats i frysen också.

2009-04-15 @ 21:12:30
sofia:

jag hoppas på att den sidan ska revolutionera min tillvaro.

ja, det där brödet tar upp en del plats alltså. jag har inte haft något pålägg sen jag bakade det, så jag har liksom bara smulat ner det i lite filmjölk. känns inte som att det kommer till sin rätt då.

2009-04-16 @ 00:01:44
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback