kvinnlighet


Den här skandalen kring 800-meterslöperskan Caster Semenya gör mig oerhört beklämd. Delvis för att det sköts så jävla osnyggt. Spekulativa löpsedlar basunerar ut hennes brist på kvinnlighet och frågar sig om hon inte är en man trots allt. Jag trodde, lite naivt, att en så delikat fråga skulle hanteras snyggare av media. (Till exempel: varför inte vänta med att skriva tills resultatet av könsutredningen fastställts?)

Plötsligt, i ljuset av hennes kropps brist på kvinnliga markörer, är hennes prestation (1.55,45) nästan omänsklig, eller åtminstone okvinnlig. Helt oavsett att andra kvinnor sprungit på samma tider och bättre, andra kvinnor som såg mer kvinnliga ut.
Eller gjorde de det? Vad jag vet ifrågasattes inte deras kvinnlighet i alla fall. Så varför just Semenya?

800 meter är kanske den tuffaste grenen inom friidrotten. Du ska i princip sprinta - fast jättelänge. Enligt wikipedia om 800 meter i OS: It was included in the first women's track program in 1928, but suspended until 1960 because of shock at the exhaustion it caused the competitors. By contrast, without today's training regimes, male competitors of the day were expected to run themselves to exhaustion in competition. Min vilda gissning är att ingen aktiv elitlöperska på distansen 800 meter kommer att menstruera any time soon.

Men egentligen intresserar det här mig för att vi har på förhand bestämt oss för kategorierna män och kvinnor. Det finns inga andra, ALLA måste gå att passa in i antingen den ena eller den andra. Vi motiverar de här kategorierna medicinskt. Men medicinskt blir det allt mer komplicerat att avgöra vad som är kvinna och vad som är man. Gränserna suddas ut, kategorierna blir svårare att hålla isär, ju längre vetenskapen på området fortskrider. Det biologiska könet är precis som genus, en social konstruktion. Som Judith Butler redan konstaterat: genus är en helt onödig kategori för att beskriva det "sociala könet", könet är socialt, det är det enda kön som finns.






Kommentarer
Sandra:

Det är väl liksom inget ovanligt att de där kvinnorna ser lite.. okvinnliga ut. Nu har jag inte hängt med riktigt i vad som händer, men varför är det plötsligt en så stor grej?

Och fyfan vad förolämpad jag skulle känna mig i hennes situation.

clive:

Folk säger att det är rasistiskt, men jag finner det mer sexistiskt.

Att kvinnor måste se ut på ett visst sätt.

Hon är absolut en hon bara ingen 10-poängare rent visuellt.

2009-08-21 @ 20:41:45
URL: http://itsclive.blogspot.com
sofia:

sandra - nej, precis. jag skulle vara förkrossad om jag var henne. ung är hon också, inte för att det är värre om det drabbar någon äldre, men frågan är hur hårdhudad en 18-åring är.



clive - absolut! hon som vann OS hade "förkvinnligat" sitt utseende till i år. (d.v.s. hade långt hår - extensions?) nästan som om hon kände att hon behövde markera sin könstillhörighet.

2009-08-22 @ 16:57:55
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Chompen:

det är helt sjukt, jag fattar ingenting heller... Snorty förfan du vet att jag går igång på Buthler, fortsätt!

2009-08-24 @ 19:24:44

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback