you're all pretention, i never pay attention


Vi håller på att fixa med lite grejer hemma. Det mesta är på planeringsstadiet, som det ofta blir när man aldrig har tillräckligt med pengar för att kunna övergå till genomförarstadiet. I alla fall så satte vi äntligen upp några pretentiösa tavlor som legat i städskrubben och ruttnat hela våren.


I hallen åkte filmaffischen jag köpte på en marknad i Bologna upp:




Och i sovrummet den här:



(Observera: nya fåtöljen).




Såhär blev det tills vidare. Nästa steg är att ha pocketböcker istället för nagellack och hårspray i stringhyllan. En sån där 50's galonklädd fotpall, något litet bord istället för pallen som avlastningsutrymme, en ny och större säng, panelgardiner till sovrumsfönstret, med mera, med mera. Jag vill bara vinna sisådär hundra tusen. Nu.


Kommentarer
elias:

jag har precis langat in 3 nya byråer, ett stort barskåp, nytt vardagsrums bord m.m. doch har jag nu ett bort för mycket om ni känner för tidigt 60tal med vit blå mosaik mönster på bordet. eller nya och nya det flästa är från 1900-talets första hälft.



min lägenhet är för lite för alla tuffa möbler jag vill köpa.

2009-08-04 @ 22:11:50
Hanna:

Vad snyggt ni har det hemma! Men bor ni inte i studentlägenhet? Jag hade ingen aning om att man kunde få det så fint hemma då. Ingen ful plastmatta på golvet, eller typ furulister...



Jag tycker vår etta i Bergshamra alltid ser ut som ett förvaringsutrymme hos SL. Å andra sidan ska vi ju inte bo här för evigt (hoppas jag) och då blir man väl lite latare (kan jag ju intala mig).

2009-08-04 @ 22:46:06
sofia:

elias - ja, så känner jag också. det är för litet för att kunna inreda optimalt, allting måste klaffa måttmässigt för att rummen inte ska kännas fullproppade av saker ... vad är det för typ av bord då?



hanna - tack! jo, vi bor i studentlägenhet. när vi flyttade in för drygt ett år sedan såg stället ut som ett riktigt ruckel, väggarna hade kraterstora hål efter metallplugg storlek x-large, plastmattorna på golvet hade stora svarta fläckar efter typ krukor och diverse, tapeterna hade stora bruna fettfläckar ... o.s.v. det var förjävligt. lägg till undermålig städning. man ville typ börja grina när man gick hit första gången. usch. iaf så övertygade vi SSSB om att vi kunde renovera själva och bara ville ha pengar för materialet. vilket vi också fick, men då var vi tvungna att välja lågprismaterial. det vi gjorde var att lägga nytt golv, (laminat från ikea), lägga nya lister och trösklar, måla om i alla rum, lacka om skåpsluckorna i köket. allt som allt gick det på 10 000. sedan fick de godkänna själva arbetet också då, så att det var ok gjort.



så nu vill vi ju typ aldrig flytta härifrån. vilket vi ändå måste göra någon gång.

Henrik:

Nyckeln till framgång när det gäller att övertyga en husvärd om att man bör på pengar och material för renovering ligger i skådespel. I mitt fall spelade jag en machosnubbe med omfattande kunskaper och kontakter inom det som skulle göras (dvs måla om, lägga golv, sätta lister och lacka skåpsluckor). För vår husvärd verkade det vara viktigt att jag var en "redig karl" så jag låtsades att jag var det.

2009-08-05 @ 12:23:10
Sandra:

Åh, vad fint ni har det! Alla våra pengar går åt till att betala lägenhetslånet nu, så vi får vänta med allt det spännande vi också. Har gräsliga tapeter i hall och vardagsrum, de i sovrummet kan jag väl leva med. Men nån gång, då ska vi också ha snygga tapeter och möbler som inte bara är ett hopplock av det som finns tillgängligt. Just nu är vi bara glada att ha någonstans att bo. :D

2009-08-05 @ 17:16:49
URL: http://slagath0r.blogspot.com
Hanna:

Min första tanke var "det fixar vi lätt, min pojkvän är nästan utbildad målare och har dessutom jobbat till och från som just målare", men de vita väggarna gillar jag ändå, i en etta passar det ganska bra. Problemet är verkligen de gränslöst fula linoleummattorna. Och billigt laminat från Ikea är rena palatsmarmorn jämfört men det här. Men å andra sidan känns det onödigt att förändra så mycket i en studentetta. När ettan byts ut till en tvåa eller trea (när nu det blir) ska jag skicka ner honom i sin manligaste machoform till husvärden för att smöra.



Tänk vilka lyckliga studenter som flyttar in efter er. Ni kanske dessutom hjälper till att höja standarden i studentlägenheterna, och det är ju verkligen inte fel.



Ni får satsa på doktorandtjänster, då är ju iaf fem år efter sista examen garanterad.

2009-08-06 @ 23:05:07
sofia:

ja, det är en massa jobb och bökigheter, så det känns som att man ska vilja stanna i lägenheten ett tag innan man sätter igång med något projekt. även linoleummattorna och furulisterna är hemska.

vi hade ju sån tur att vi aldrig behövde bo här medan vi höll på och fixade, utan vi kunde flytta in efteråt, när allt var nytt och fräscht.



jag hoppas ju att någon som uppskattar förändringen kommer hit efter oss, skulle kännas rätt trist om det var någon som antingen inte bryr sig eller någon som bara har furumöbler. eller någon som gör något sånt här: http://www.styleroom.se/image/scaled/normal/124567-tv-rum.jpg

hemska tanke.



vi får doktorera båda två eller nåt. i omgångar. men jag tror henrik vill läsa halvtid när han jobbar sen, så det löser sig nog. nån gång kanske man ändå är trött på det här stället.

2009-08-06 @ 23:49:23
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback