guilty - yann tiersen


Nu börjar Foucault-helgen för mig. Tills på måndag ska jag läsa Vetandets arkeologi, Diskursens ordning, och någon slags intervju med karln. Det är lite väl kort mellan seminarierna. Dessutom lider jag av sömnbrist, nikotinbrist och ilningar i tänderna efter nåltortyren hos tandhygienisten igår. Jag kan bara äta ljumna, mjuka saker. Vilken fest.

Jag tänker mig att omständigheterna måste vara rätt när man tar sin Vetandets arkeologi-oskuld. Ens kroppsliga behov ska vara tillfredställda, men den intellektuella törsten ska brinna. Det ska vara lite fint, mysig stämning, rätt belysning, rosenblad strödda över golvet. Sidenlakan, om man gör det i sängen. Men man ska inte vara hungrig, trött, omdömeslös och yr, som jag är. Nåväl, jag får se det som en testomgång.

På måndag är jag alltså helt jävla
foucault-marinerad.


Kommentarer
Thea:

Ohh läser du oxå om Foucault, jag med, fast även om dewey, bernstein och bourdieu bland annat, så jäkla kul kan jag inte påstå att jag tycker det är. Men tack o lov är kursen slut om typ 2 veckor.

2009-02-05 @ 22:20:37
sofia:

jag har ju varit tvungen att läsa honom förut, tillsammans med t.ex. bourdieu, men nu ska vi ha ett helt foucaultseminarium. :) men det är rätt skönt, så slipper han kolonisera alla idéhistoriska verksamheter på kandidatkursen. nu får han en gång på sig att marinera in sig i våra hjärnor.



läser du också en teoretisk översikt av något slag?

Thea:

ja d kan man väl kalla det, hela terminen kommer gå åt till alla gamla gubbar o gummor som på nåt vis influerad pedagogiken i dagens skola..asroligt..eller inte!

Det värsta är att ryktet om min lärare inte är det bästa, han är väldigt sträng och många brukar inte få godkänt..så i samband med sälja lägenheten o allt blir jag tacksam och överlycklig om jag klarar mig undan med en kompletteringsuppgift.

2009-02-12 @ 18:00:31

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback