i'm throwing my arms around paris - morrissey


Jag sitter och försöker planera lite inför sommaren. Har bestämt mig för att jag ska vara ordentligt ledig och kanske till och med våga mig på någonting som involverar flygplan. Men vart ska man resa (utanför Sverige)?

Något tips? Jag tycker både om städer och stränder. Men absolut inte någon herpes-ö i medelhavet och absolut ingenstans där bamseklubbar håller till. Funderar på Paris (nackdel: pratar väldigt dålig franska), Berlin (nackdel: pratar ingen tyska, men Henrik är bra på det), Prag, (här kör vi på engelska, va), eller kanske någonstans i skottland - låter inte det underbart? Eller varför inte engelska badorter?


Kommentarer
clive:

Jag skulle vilja åka till Whitby, hur fantastiskt är det inte med en kyrkogård som håller på att ätas upp av havet. Men jag tror att det blir Berlin i sommar, även om man inte pratar tyska kan man gissa sig till en del och det är lättare att hanka sig fram på engelska där en låt oss säga Paris.

sofia:

ska kolla upp whitby, ska kolla upp britain i övrigt också. har ju lovat mig själv att ta itu med min anglofobi.

en fördel (enligt mig) med berlin är att man kan åka tåg från malmö. (och slippa flyga). försöker intala folk att jag bara bryr mig om miljön.

2009-02-22 @ 11:59:54
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Prag är fint, men för min smak var det alldeles för många turister. Språket var ju enbart konsonanter också och jag hade aldrig överlevt min semester där om jag inte hade haft en tjeckisk kompis som jag hälsade på.



Jag skulle verkligen säga Berlin! Marknader, klubbar och barer i överflöd, speciellt på sommaren. Tyskar gillar svenskar (så länge man inte svinar runt och är högljudd) och de flesta pratar bra engelska. Dessutom är det billigt och det finns bra restaurangutbud.

2009-02-22 @ 13:50:26
sofia:

vad synd om det är så där i prag. usch. men prag vore också kul eftersom vi har en kompis som precis har flyttat till prag, hans flickvän bor där.



så tyskarna kan prata engelska? jag har fått uppfattningen att man inte kan ta sig fram på engelska. men det verkar som en så jävla kul stad.

2009-02-22 @ 15:28:05
URL: http://bobbypin.blogg.se/
clive:

Då blir det nog Berlin i sommar.

2009-02-23 @ 16:25:03
URL: http://itsclive.blogspot.com
Hanna:

Det kan hända att mitt hispiga och nervösa jag tog överhanden i Prag och att jag därifrån fått uppfattningen av att jag aldrig skulle klarat mig utan en infödd tjeck, men det går säkert bra ändå. Mina galna föräldrar lyckades ju faktiskt förlova sig där, utan att kunna tjeckisa, och jag brukar tänka att om någon av dem klarar något - då gör jag också det.



Tyskarnas engelska är inte som svenskarnas, men jag tycker att det funkade bra innan jag kunde någon tyska! Om du bestämmer dig för att åka dit kan jag i alla fall skriva ner allt sevärt jag har i tankarna. Jag bodde där förra året och lite har jag nog kvar bland alla fylleminnen.

2009-02-23 @ 16:28:45

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback