why don't you - charlie feathers


Nu är jag klar med vetenskapsfilosofin för ett tag framåt, för sista seminariet var idag. Det ska bli skönt, för när man malt på kring samma gamla problem i ett par kurser har man liksom tappat suget.

Efteråt åkte jag till Mörby Centrum, det gråaste centrumet jag någonsin besökt, för att köpa en stång till duschdraperiet, och lite annat krims krams. Sen hälsade jag på pappa på hans jobb på Danderys kommun och blev hemkörd, ja, pappa följde till och med med mig in och satte upp stången till duschdraperiet. Det var ju snällt, för det hade aldrig hänt annars. (Tills Henrik kommer hem, det vill säga). Så nu kan jag duscha.

Igår när jag var på Åhléns vid Odenplan kom jag på att jag verkligen hatar käringarna på Åhléns. De som jobbar där. Jag ber om ursäkt i förkskott om du eller någon du känner jobbar på Åhléns, just du eller den du känner är säkert inte alls en av "käringarna på Åhléns". Men just den här Åhlénskäringen är ett verkligt fenomen, jag har studerat henne under ett par år, för förr eller senare måste man köpa strumpbyxor, ansiktskräm, diadem eller så är man bara i behov av värme och lite verklighetsflykt, och beger sig därför mot Åhléns.

En pappa med sin dotter i åttaårsåldern frågar efter ett schampo till dottern. Åhlénskäringen springer fram mot hyllan där de dyra frisörschampona står. Åh! Då måste ni prova hair care expert tehnique formula shine schampoo och hair care expert tehnique formula shine conditioner tillsammans med hair care expert tehnique formula shine serum och den här speciella borsten och en liten sprayflaska med hair care expert tehnique formula shine spraybalsam för att reda ut bångstyriga toppar, var det bra så?
Och de bara står där, förvånade, gapandes, och har just köpt hårvårdsprodukter för tvåtusen till ett barn. Precis så funkar det med Åhlénskäringarna. De har ingen moral. Jag lovar att de inte får någon provision heller, så kom inte dragandes med någon rationell aktör-förklaring - det här är irrationellt och antagligen bara ett förfinat uttryck för Åhlénskäringens brist på livslust och hat mot den övriga världen.

En bit därifrån frågar en kvinna i den gyllene medelåldern efter en kräm mot rynkor. En Åhlénskäring i vit rock och med drag queen-smink lägger huvudet på sned och förklarar att mot linjer kan man faktiskt bara använda botox och liknande. Kvinnan frågar om inte botox är farligt? Åhlénskäringen lägger återigen huvudet på sned och pratar med en röst som om hon skulle förklara någonting för ett väldigt litet barn: Ja, så du tror att det är farligt? Ja, men då ska jag tala om för dig att vet du vad botox utvecklades för? Jo, för att hjälpa patienter med migrän. Så där hör du.
So fucking what? Hur gör det botox mer eller mindre farligt? Cellgifter botar cancer - men bara för det är det ju inte ofarligt. Jag får en hjärnblödning av de här människorna. Nästa gång ska jag fan utsätta en av de där Åhlénskäringarna för ett korsförhör och bara hejvadharjagförhudtyp? sägdetnu! hurskajagförebyggarynkor? vadusajualldelesnyssattalkoholvardåligtihudkrämer. hurmenardunu? detdärvarjuentautologi. O.s.v.


Låten.


Kommentarer
Anonym:

Jag som hört att botox utvecklades för kemisk krigsföring....

2009-02-21 @ 17:34:49
sofia:

då blir det ju nästan ännu roligare.


Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback