light my fire - astrud gilberto


Jag hade aldrig tid att skriva en årslista innan det blev 2009. Men en riktig årskrönika ska ju ta hänsyn till hela året, när det faktiskt tagit slut. Å andra sidan är jag helt ointresserad av min samtid på många sätt, jag läser böcker, ser på filmer och lyssnar på musik som inte har särskilt mycket med 2008 att göra. Alltså listas mitt 2008, inte det riktiga 2008.

Årets fulaste: Jag försöker återkalla minnen av något extra fult klädesplagg, men misslyckas. Jag tror att jag får ta till Petter Hanssons mål i fotbolls-EM i somras mot Grekland. Inte särskilt snyggt. (Men vem bryr sig om det är mål).
Om vi ändå är inne på idrottens område så kan Tatyana Lebedevas olika frisyrer också få kvala in som "fulast".
Årets snyggaste: Kanske inte så årsbundet, men jag upptäckte vem som faktiskt är jordens snyggaste kvinna förra året. Hon heter Kat Dennings och jag skulle kunna göra mycket för att råka vakna upp i hennes kropp. Nu kommer någon säkert tycka att hon är överviktig. Det är hon inte. Hon är helt jävla perfekt. Eeh, bröst liksom?



Årets mat: För mig var årets mat pasta med tomatsås. Det är det varje år. Den blir liksom bara bättre och bättre. Åt någon hemmagjord citronglass på en restaurang i Bologna som var helt gudomlig. Nästan värd en resa bara den.
Årets dryck: Det godaste jag drack var en bål gjord på cava på Ullis inflyttningsfest.
Årets film:
Jag har inte sett en enda film från 2008 tror jag. Jag lever i en svunnen tid.
Årets bok: Det blir förstås mycket kurslitteratur och inte så mycket skönlitteratur för mig. Men Leif GWs nya, och det säger jag utan att skämmas.
Romantiska fragment förtjänar också ett omnämnande.
Årets teveprogram: Vad är en människa?
Årets resor: I maj åkte vi till Bologna, drack espresso, flanerade och åt pasta. Perfekt. På sommaren åkte vi till Ångermanland, fikade på Wästerlunds konditori och hängde på vårt landsställe. I december blev det Malmö istället.



Årets debatt: För min del har de flesta debatter kretsat kring kunskapteoretiska problem, eftersom jag råkat ut för olika metodkurser på universitetet. Efter ett seminarium har man tröttnat på hela skiten. Jag minns något om konsumtion och kön i början på året? Men de roligaste debatterna har nog varit i finanskrisens tecken: ska staten rädda företagen med krispaket utgjorda av skattepengar? Vad fan håller den där osynliga handen på med egentligen? Das Kapital säljer som smör i Tyskland och John McCain pratar om företagens girighet och omoral.
Årets utmaning: Att lära mig att säga nej. Saker jag måste säga nej till: att ställa upp och jobba på min semester, timlöner som jag hade när jag var 18 år.
Årets förändring: Jag fyllde 25, vilket innebär att jag inte tänker sitta och hålla käften något mer. Gamla tanter får gnälla, så nu är det fan slut på all idioti i min omedelbara närhet.
Årets kläder: Jag hade väldigt mycket mer kjolar än klänningar 2008.
Årets hangout: Var fan som helst där det finns öl.
Årets djur:
Vi har haft en räv som springer i området på nätterna.
Årets uttryck/ord: Ordet lågkonja. Det är så jävla fult.
Årets blogginlägg: Fashionmuslimetternas bästa hatinlägg. RIP.
Årets frisyrer: Jag började året med en hemmaklippt lugg och anskrämliga hårmassor som mest hängde och slängde, så att säga. Sen klippte jag en page, och det var skitsnyggt. I två veckor. Jag färgade håret rött, av någon outgrundlig anledning. Sedan växte det och jag klippte upp det och klippte lugg igen. Det fulaste håråret ever. Jobbigt att inte passa i någon frisyr alls.
Årets musik: Det är den mest meningslösa frågan för mig, för jag upptäcker visserligen för mig ny musik hela tiden, men jag tror inte att särskilt mycket av den kan dateras till efter 90-talet. Men apropå 90-talet så grävdes det en hel del i detta decennium musikmässigt, inför de 90-talsfester, som 2008 blev det festtema som ersatte 80-talet.


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback