bridge over troubled water - aretha franklin


Idag fick jag två betyg, så äntligen ramlar de in. Inte helt pjåkiga heller - B. Jag kommer aldrig att vänja mig vid att B är bra. Eller att C är bra. Eller att man klarar sig om man får D. Nej förresten, om man får E har man väl godkänt? Den här betygsskalan gör mig galen.

Sen tittade vi på en engelsk dokumentär om en man som ville förlora oskulden och åkte på sex- och intimitetsskola i Amsterdam. Jag satt beredd med skämskudden, men samtidigt var det någonting rörande över hela scenariot. Jag har oerhört svårt för engelska dokumentärer, åtminstone de som femman och trean köper in. Kretsar ofta kring teman som dvärgar, sex, udda sex, överviktiga människor, feeders, sexhotell, människor som pruttar hela tiden och inte kan kontrollera det, (den har jag sett två gånger). Sen har vi de brittiska städtanterna, de brittiska modetanterna som numera även tar upp size-frågan, den brittiska du-är-vad-du-äter-tanten, (lite mer hardcore än Anna Skipper, de måste bajsa i en plastlåda och sedan analyseras bajset),  och såklart min favorit, när en brittisk underklasstjej och en brittisk överklasstjej ska byta liv med varandra. Sån hatkärlek.  I byta-liv-med-varandra-programmet filmas alltid underklasstjejen i kallt ljus mot gråa, trista bakgrunder. Hon jobbar på en sunkig bar, äter korv med vita bönor till frukost, lunch och middag, bor med sin stora familj i ett pyttelitet, risigt hus. Alla röker inomhus.

Så. Jag undrar om jag någonsin kommer kunna åka till London, som jag ibland får för mig att jag vill. De här realityprogrammen har liksom sänkt det önskemålet till botten.



* Förresten så ska Paul Simon ha haft Arethas röst i åtanke när han skrev "Bridge over troubled water". Jag vet inte vilken version som är bäst, egentligen.

Kommentarer
Technicolor:

Även jag har fått en klart minskad respekt för Storbritannien pga den massiva mängd white trash-mässiga TV som de producerar. Deras TV-produktion verkar bestå av 1) skabbiga skämskudde-program i stil med "Hjälp, min siamesiska tvilling fiser hela tiden och har för stora bröst!" 2) veta hut-program, typ när "dåliga flickor" får lära sig bordsskick och dygd, 3) pinsamt corny humor av den där torra brittiska sorten, "Little Britain t ex, samt 4) pöbelprogram där alla är underklass och det känns som att allt är filmat med nåt slags beige färgfilter - "Hem till gården" mm.



Brittisk TV är till och med värre än svensk och då är det illa.

Jocke:

Det störiga är u att de samtidigt kan göra så mycket bra grejer.

Jag giller flera av de fåninga skoj och lek programen som QI, the weakest link, never mind the buzzcocks osv.



BBC klämer ur sig kvalitativa dramaserier, chanel 4 har Derren Brown och hans fantastiska Trick or Treat serie, jag sågg hela andra sesången på en kväll och trorde efter det att han faktiskt var Mefistofoles. c-4 gör också de helt lysande Discworld miniserierna någon gång om året ungefär.



Sen är jag svag för IT-crowd också.



Jag försökte titta lite Doctor Who och Torchwood också, men ingen av seriera föll mig i smaken. De var dock välgjorda.





Slutresultatet blir alltså att Storbritanien har enorma klassklyftor och att olika publik gillar olika tv.



Sen är ju allt så skitigt ocu urvattnat som det ser ut i white trash programmen på riktigt, men det är en annan historia.

2009-01-22 @ 15:05:16
URL: http://newlaseridea.com

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback