magnificent dreams - television personalities


Men helt sysslolös kunde jag förstås inte vara. Jag rekar inför "projekt: badrumsinredning". Istället för att få panik över allt man vill fixa iordning hemma, så tänkte jag koncentrera mig på en sak i taget. Nu blir det badrummet först och främst.

När vi flyttade in i lägenheten ville vi kräkas över de där beigemelerade plastmattorna som låg i varje rum. Så vi la nytt golv, men badrummet kunde vi förstås inte fixa riktigt lika enkelt. Våtrum är ju tydligen så jävla speciella. Därför är vi fast med en vidrig gultonad plastmatta. Kaklet är vitt med två bårder i ful-likgiltighets-beige och mes-blått om varandra. Det är uppenbart att golvet och bårderna inte är anpassade för varandra. Alla färger man stoppar in i rummet skär sig omedelbart mot antingen golvet eller bårderna. Badrummet är dessutom för litet för att få plats med någon förvaringsmöbel. Det skulle funka med någon vägghylla, men då måste man ju borra och jag vågar inte orsaka några fuktskador eller så. Läget är alltså lite dystert.

Så nu rekar jag kakeldekor. Jag tror på rött eller orange. Blir man av med bårderna har man i alla fall ett problem ur världen. Utöver det matchande matta, draperi och handdukar. Det borde kunna bli ganska billigt för en dramatisk förändring. Gud vad jag längtar tills jag får pengar. Utlovar härmed före och efterbilder när det är färdigt.

Finns det någon som har något tips på (billigt) kakeldekor, snygga duschhyllor (finns dem?), eller något annat badrumsrelaterat, så blir jag jätteglad för alla tips. Eller om någon vet om det är enkelt att sätta upp och ta bort kakeldekor?


Kommentarer
Hanna:

Intressant! Jag håller på att kolla på samma saker inför kommande flytt. Hursomhelst verkar kakeldekor rätt lätthanterlig. Jag minns att min kompis familj hade det i köket när vi var små, och hennes pappa var en sån som kunde allt, så därifrån har jag en ganska trygg uppfattning om kakeldekor.

Annars har jag inte kunnat undgå att folk är extra ambitiösa (förvisso oftast i käcka program som Äntligen hemma) och lägger in någon slags träpall på badrumsgolvet. Bara tanken på det arbetet gör dock att jag hoppar över att googla sånt.

Själv tänkte jag kolla Clas Ohlson för dekoren... är kommer man alltid undan billigt.

2009-01-25 @ 00:35:41
sofia:

det låter bra! man vill gärna att trovärdiga personer ska gå i täten med såna här saker. ett inrednings-avantgarde. jag tänker mig att det kan lossna av all fukt och värme i badrummet. men det är ju till för kakel, så det ska ju funka.

menar du sån där trall? jag tror att man bara lägger in det, och sågar till så att bitarna sitter ihop tight. så det är nog inte fäst i golvet. sen vet jag inte hur man gör runt toaletten och röret från handfatet. man kanske kan fylla det med någon dekorativ sten eller nåt.

Anonym:

kakel är vist helt av banan dyrt i sverige fick jag veta av min brors fru då hennes far jobbar på kakel fabrik som skickar till sverige. nu har min bror bestält kakel själv med frakt genom europa till hela sitt badrum. man tycker det borde bli dyrt men nej det vart mycket mycket biligare.



i ungern går en kakelplata på knapt en krona.

2009-01-26 @ 21:22:16
elias:

kakel är vist helt av banan dyrt i sverige fick jag veta av min brors fru då hennes far jobbar på kakel fabrik som skickar till sverige. nu har min bror bestält kakel själv med frakt genom europa till hela sitt badrum. man tycker det borde bli dyrt men nej det vart mycket mycket biligare.



i ungern går en kakelplata på knapt en krona.

2009-01-26 @ 21:22:45
sofia:

elias - men kakeldekoren är inte heller så billig. snyft. jag trodde liksom att det kanske skulle gå på en 300 kronor att sätta över de här bårderna i badrummet. nu har du ju iofs inte sett hur det ser ut här, men jag kan garantera att bårderna är förjäfvliga. 84 kakelplattor blir det.

2009-01-26 @ 23:48:59
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Ja precis, trall menar jag! Hm, man kanske bara kan såga två halvcirklar eller nåt, så det passar in... Fast jag kommer aldrig orka ordna upp det så seriöst så det är lika bra att jag inte funderar mer på det.

2009-01-27 @ 10:44:28
sofia:

hanna - ja, man sågar nog ut något fint. om man är duktig blir det snyggt. om jag gör det ser det antagligen ut som träslöjd på lågstadiet. sen köper man såna där vita plastsaker, rörmanschetter tror jag att det heter, så syns det inte.

2009-01-27 @ 16:49:16
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback