ruby tuesday - the rolling stones


Såhär känns min yrsel: som om jag var ett vattenpass och världen omkring mig sket fullständigt i om hyllan sitter rakt eller inte. Eller som om jag står och vippar på en bräda i vatten som flyter. Som om världen tippar baklänges. Eller framåt. Just nu ganska mycket åt sidan.

Men jag har inget annat än just yrsel. Och jag kan gå och stå och leva och göra saker. Det är märkbart men inte outhärdligt.

Jag ska försöka komma iväg till preventivmedelsmottagning imorgon, om jag hinner. Någon måste karva ut min p-stav. Jag upptäckte att yrsel var en vanlig biverkning på den, för övrigt. Men kanske underligt om den biverkningen sätter igång nu. Biverkningarna på min p-stav är helt sanslösa. Den här listan gör mig mörkrädd. Jag kan inte fatta att jag frivilligt opererat in den här skiten.

"Biverkningar
Mycket vanliga:
Acne, huvudvärk, viktökning (check), bröstspänningar (check) och smärta, infektion i slidan, oregelbundna blödningar (check).
Vanliga:
Håravfall (check), yrsel (check), depression (check), känslomässig labilitet, nervositet (check), minskad sexuell lust (check), minskad aptit, magsmärtor, illamående, gaser, inflammation i slidan, smärtsamma menstruationer, viktnedgång, influensaliknande symptom, värk, extrem trötthet, värmevallningar (check), smärta vid stället för implantatet, reaktion vid stället för implantatet, äggstockscysta (check).
Mindre vanliga:
Klåda, klåda i underlivet, hudutslag, överdriven hårväxt, migrän, ångest (check), sömnlöshet (check), sömnighet, diarré, kräkningar, förstoppning, smärtsam vattenkastning, urinvägsinfektion, obehag i slidan (t.ex. flytningar), bröstförstoring, mjölkutsöndring ur brösten, kramper i underlivet (check), ont i ryggen, feber, ödem (vätskeansamling/svullnad), allergisk reaktion, inflammation och smärta i svalget, snuva, ledvärk, muskelvärk, skelettsmärta.
När du använder Implanon kan blödningarna bli mer oregelbundna eller helt utebli.
Vid insättning och uttagning av Implanon kan man få blåmärken, och i sällsynta fall smärta, klåda eller infektion. Ett ärr kan uppkomma eller en böld bildas vid insättningsstället. En domningskänsla (känselbortfall) kan förekomma. Om implantatet inte har satts in korrekt kan det stötas ut eller förflytta sig. Kirurgi kan bli nödvändigt vid uttag av Implanon."


Jag ska specifikt be om att aldrig någonsin mer behöva äta hormoner. Nåja, man kan ju inte vara säker på att det här var biverkningar, de kanske hade kommit alldeles av sig själva, men orka utsätta sig.
Jag tror att jag ber om en kopparspiral. Nackdelar: svimmar av smärta vid isättandet, varje mens känns som att föda barn.


Kommentarer
Jocke:

Ine för att vara den som är den, men under tiden du har haft din p-stav (om du inte har bytt under årens lopp, gör man det? jag har ingen koll) så kan jag kryssa för:



Acne, det fick jag när jag flyttade till Karlskrona

huvudvärk, minst en dag i veckan

viktökning,kan ha helt naturliga orsaker

nervositet, the story of my life

minskad sexuell lust, antagligen ett resultat av att bli äldre, men vem vet?

minskad aptit, äntligen.

illamående, ofta, sur mage/hallsbränna har jag oftare

gaser, mindre nuförtiden men typ 2006 var det fan löjligt

Klåda, på vintern

hudutslag, jag har psoriasis i släkten och vill inte kolla upp om det är det eller inte.

migrän, minst en gång i halvåret, jag blir sängligande 1-3 dagar.

ångest, naturligtvis.

sömnlöshet, sen 11 års åldern, har nästan försvunnight sen jag flyttade till Amsterdam.

sömnighet, ochså sen 11 års åldern, är värre nu: jag kan nästan inte hålla mig vaken före lunch.

kräkningar, jag attack-kräktes typ var tredje vecka i ett halvår

extrem trötthet och avslutningsvis kronisk snuva.





Så allt behöver inte vara staven.

sofia:

jocke - nej, jag vet att det inte går att bestämma vad som hade kommit ändå och vad som är stavens fel. och det är lite det som är det äckliga, nu har jag haft två sådana här stavar på varandra, under sex år. alltså sen jag blev "vuxen" ungefär.

fan vet hur jag är utan att en stadig dos extra hormoner pumpar ut i kroppen? tänk om jag inte alls är såhär orolig, (tänk om jag är värre), tänk om jag har en helt annan personlighet utan den?



i vilket fall som helst vill jag prova att vara utan hormoner. jag är väldigt nyfiken på att lära känna mig själv, helt utan asienresa.

2009-01-19 @ 01:32:05
URL: http://bobbypin.blogg.se/
clive:

det avgör saken, ingen P-stav för mig. Inte för att jag funderat på det (fobi för saker under huden) och nu kommer jag verkligen inte att göra det.

2009-01-19 @ 20:20:50
URL: http://itsclive.blogspot.com
Hanna:

Att det ens finns en risk för sådant där gör att jag inte ens går i närheten av allt som kan mixtra minsta lilla med mina hormoner. Det har dock gjort att jag har fått en stämpel bland mina vänner som skulle innebära att jag förkastar allt som har med läkemedel och apoteket att göra, och så är ju inte riktigt fallet. Det är i vilket fall som helst något jag kan leva med om det gör att jag slipper skriva en sån lista som du har gjort.

2009-01-19 @ 22:10:38
sofia:

hanna - jag önskar att jag hade varit lite mer nogräknad innan jag skaffade p-staven. sen dess har jag fått veta att 1) det ligger högt blodtryck i släkten och 2) att det ligger tidiga hjärtinfarkter och andra blodproppar i släkten. så jag är ändå rätt nöjd att det blev p-stav som åtminstone inte höjer risken för blodproppar. innan dess åt jag kombinerade p-piller, jag tror inte ens att de tog ett blodtryck på mig innan de skrevs ut.

2009-01-19 @ 23:22:12
URL: http://bobbypin.blogg.se/
sofia:

clive - annars skulle du ju kunna testa minipiller eller något annat preventivmedel utan östrogen, som inte är lika definitivt, som du kan sluta med på en gång och du får någon biverkning, innan du bestämmer dig för att ha en stav.

2009-01-19 @ 23:26:03
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Anonym:

jag har haft en p-stav i 3 veckor bara. åt först p-piller men det mådde jag skit av.om det nu berodde på dom. det är bättre med humörsvängningarna nu, men jag har sån jävla ångest över att ha staven sittande där under huden haha.listan på nackdelar är så sjuk! är det verkligen värt det? jag har också blodproppar i min släkt och mamma har haft bröstcancer två gånger.

håller med sofia! man vill veta om man är annorlunda utan alla hormoner som pumpas ut i kroppen. ska ringa ungdomshälsan och försöka ta ut den idag! kram på er.

2009-11-27 @ 08:03:40

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback