projekt formtopp


Imorgon smäller det. Jag börjar jobba och semestern är över. Dessutom börjar mitt nya (men konceptet känns inte särskilt nytt) projekt. Projekt formtopp. Skratta inte ut mig nu, såhär i början. Syftet med hela projektet är att uppnå en snyggare kropp. Problemet är att "en snyggare kropp" är oerhört vagt och svårmätt. Så vi säger såhär istället: jag vill bli av med överflödigt fett från min kropp. Jag vill bli hårdare och tightare. Jag vill bli lättare, snabbare och smidigare. Och imorgon börjar vägen dit.


Mer precisa mål:

- Gå ner i vikt till 55 kilo, det vill säga, ungefär fem kilo mindre än idag. Väl där får jag utvärdera vad det har gjort i form av fasthet o.s.v.
- Gå ner i midjemått. Midjemåttet är den enda indikationen på fettprocent som jag har att gå efter. Därmed blir det naturligtvis viktigt att det måttet krymper rejält, annars har jag kanske främst tappat vätska och muskler, det var inte det som var poängen med projekt formtopp = fail.


Några grundläggande regler:

- 1300-1500 kcal om dagen
- ... som ska bestå av riktig mat. Inget skräp, inget godis, inga chips, ingen glass, ingen saft och inga bullar.
- Jag ska bli bättre på att se till att jag får i mig protein, eftersom jag blivit någon slags slarvig vegetarian den senaste tiden.
- Jag ska bli bättre på att äta något direkt efter träningspassen.
- Träning efter milprogrammet, men utökad styrketräning och kompletterande konditionsträning genom spinning. Allt som allt blir det tre löppass i veckan, två kortare styrketräningspass, och (i mån av tid) ett spinningpass. I mån av tid, eftersom jag kommer att jobba heltid nu och gymmets spinning-schema är rätt begränsat nu under sommarmånaderna.
- Mer motion i form av dagliga promenader. Tack och lov har jag ett ganska fysiskt ansträngande jobb, så lite mer motion får jag bara av att jobba.


Jag tänkte börja redan nu, genom att rensa ur kyl, frys och skafferi på allt skräp som snart inte längre är en del av min vardagskost och dessutom planera in lite maträtter. Nu kör vi!


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback