grahamsbullar med morot


Idag bakade jag bullar. Jag ville egentligen baka dinkelbullar, men då skulle jag vara tvungen att gå och handla, vilket jag inte orkade. Därför blev det typ grahamsbullar: jag bytte ut några deciliter grahamsmjöl mot annat som fanns i skafferiet. Och så rev jag ner lite morötter i smeten. För morötter i bröd är jättegott, har jag upptäckt.

Grahamsbullar med morot



50 gram jäst (ett paket)
50 gram smör/margarin
5 dl mjölk
2 tsk salt
2 tsk socker
2 rivna morötter
4 dl vetemjöl
2 dl siktat dinkelmjöl
2 dl vetegroddar
6 dl grahamsmjöl
1 ägg
solroskärnor
pumpakärnor



1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm tills det är fingervarmt.

2. Smula sönder jästen i en bunke. Häll över lite av degspadet att blanda ut jästen med. Sen häller du över resten av degspadet, saltet, sockret, de rivna morötterna och nästan allt mjölet. Spara en deciliter eller så, som du kan använda när du ska baka ut brödet. Arbeta ihop det hela till en deg.

3. Nu ska det jäsa under en ren duk i 30 minuter.

4. Sätt ugnen på 225 grader. Knåda och baka ut degen på ett mjölat bakbord. Forma cirka 20 bullar genom att rulla dem i handlatan. Lägg dem på en plåt, insmord eller klädd i bakplåtspapper.

5. Pensla bullarna med ett uppvispat ägg och strö på solroskärnor och pumpakärnor. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter. Låt svalna under duk.


Kommentarer
Sandra:

älskar dina recept, har testat brytbröden å kesoplättarna än så länge. måste åka å handla i morgon!

förresten, måste man sikta dinkelmjölet och i så fall varför?

Hanna:

Håller precis på att baka grahamsbullar enligt ungefär samma recept, tror det kom från Coop. Ska testa att ha i morot nästa gång. Morotskaka slår ju i alla fall aldrig fel.

2009-06-25 @ 21:43:23
sofia:

sandra - vad kul! det är bara att dinkelmjölet heter så, "siktat dinkelmjöl". jag köpte förpackningen när jag skulle baka något annat bröd där det fanns bland ingredienserna.



hanna - morot är ofta en hit i bröd! de brukar servera några dinkelbullar med morot i på örtagården vid östermalmstorg som jag blivit helt kär i. så nu måste jag ju försöka experimentera mig fram till dem. (eller be om receptet).

2009-06-25 @ 22:02:53
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback