milträning: tredje passet


Idag var det dags för pass nummer tre på milträningen. Jag och min pojkvän tränar alltså efter ett program från
www.marathon.se, för att så småningom kunna springa en mil på en timme, eller snabbare. Vi har hoppat in på femte veckan, eftersom de första veckorna var uppstartsveckor, och vi är redan igång med att springa regelbundet.

Veckans sista pass var återigen rubricerat lätt distanslöpning, men den här gången 6 km. Eftersom vi brukar springa på ett spår i skogen nära oss som är 3,1 km bestämde vi oss för att ta två varv på det spåret. Det är där det är så jävla backigt, som jag avhandlat flera gånger tidigare. Passet skulle kännas "lätt" men det kändes svinjobbigt. Nu finns det ju vissa naturliga anledningar till det, t.ex. att jag redan kände mig mörbultad och spyfärdig efter midsommarafton. Så jag tror inte att det hade känts lättare om jag hade försökt sänka tempot heller. Det var i alla fall skönt att svettas ur sig spritångorna och detoxa lite.

Vad mer ... Trädet som ligger fällt mitt i spåret låg kvar även idag. Det hoppade vi över den här gången, för vi hade just sett Mustafa Mohamed vinna 3000 meter hinder, så man ville ju inte vara sämre.


Distans: 6,20 km
Tid: 00:40:40
Snitt: 6:34 min/km


Första veckan är därmed slut. Det har varit en konstig vecka, på sätt och vis. Först var vi ute på Ljusterö och där har iaf jag ingen koll på vart det är bra att springa. Sen har det varit midsommarfirande mitt i allt. Men alla pass är åtminstone gjorda. Vi har sprungit lite snabbare än tidsangivelserna och det är väl det enda problemet. Det är så svårt att avgöra hur snabbt det går. Jag försöker gå på känslan, lätt ska kännas lätt, men vad fan är skillnaden? Till slut handlar det ju ändå om träning, och träning känns.

Nästa veckas träning kommer antagligen att se ut såhär:
Tisdag: Lätt distanslöpning, 5 km på cirka 35 minuter. Styrketräning efteråt.
Torsdag: Medelhård distanslöpning, 4 km på cirka 27 minuter. (Bara: hur är det hårdare än det förra passet? Aja.)
Söndag: Lätt distanslöpning, 6 km på cirka 49 minuter.


Kommentarer
jenni:

hur gick det förresten med klippningen? blev det bra?

sofia:

jamen det gick väl ... ska visa en bild snart. jag blir liksom aldrig riktigt nöjd, det är som att ingenting passar till mitt ansikte.

2009-06-24 @ 00:23:46
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback