paper planes - m.i.a.


Nu har jag (i princip) bestämt mig för att börja följa ett träningsprogram för löpning. På så vis kanske det ger lite mer att springa. Jag får någon slags struktur på träningen, ett mål att nå upp till och såklart experthjälp med upplägget. Perfekt ju. Jag tänkte börja nästa vecka.

Enda problem är att jag inte vet vilket träningsprogram jag ska välja. Jag vill springa en mil. Det ligger ganska nära till hands, för jag har bara två kilometer kvar tills jag springer en mil, så att säga. Det är också det lättaste målet att testa på en tävling, (antar jag, för det verkar finnas en hel del millopp). Inte för att jag måste anmäla mig till ett lopp för att testa, men ... det skulle ju vara ganska kul. Så en mil, det känns givet. Tidsmålet är lite knepigare.

8 km sprang jag på precis under 50 minuter. Två kilometer till ger cirka 12 minuter, således strax över 60 minuter på milen. Lägg till lite adrenalin och vilja så tror jag att jag absolut kan springa en mil på eller under timmen redan i dagsläget. Det är ett mål jag vet att jag kan nå. Men är det en utmaning? Milen på 50 minuter vore en rejäl utmaning. Det känns nästan overkligt snabbt. På www.marathon.se finns det
20 veckorsprogram för milen på olika tidsmål. Jag har sneglat på träningsschemat för både tidsmålet 50 minuter och 60 minuter. Inser att jag ligger någonstans mitt emellan dessa träningsmässigt.

Vad borde jag välja? Vad skulle du gjort?

- På 60 minutersprogrammet får jag hålla igen och inte springa så mycket som jag redan i dagsläget gör och trivs med. Det positiva är att det kommer vara ganska skonsam träning och målet anser jag vara med största sannolikhet nåbart. Det negativa är att det är typ 20 veckor det handlar om. Hur kul är det att träna i 20 veckor för att uppnå det man skulle kunna göra med lite flyt redan idag?

- På 50 minutersprogrammet får jag redan från första veckan ligga i och köra på gränsen av min kapacitet. Det positiva är att programmet är utmanande och därmed motiverande enligt mig. Det negativa är att träningen kan bli lite väl hård för mig (skaderisk?) och att målet kanske inte går att nå upp till.


Kommentarer
Jocke:

Att köra Milen (alltid i bestämd form) på under en timme är ju en sån där klassisk lumpen-grej. Så kan du göra det kan du säga åt alla skrytsamma lumpare (okej de är inte så många i vår ålder, men i alla fall) att "Det där är ju ingenting, jag tar milen på 39/40/50 minuter"

sofia:

ja, visst är det typs om ett koncept: "milen under timmen"? och jag har ju småbröder som är i lumparålder så deras vänner kanske man kan gäspa lite överlägset åt om det går bra.

2009-06-05 @ 01:22:09
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Dessi:

Dilemma! Det är skönt att ta det lugnt i början, men efter några veckor är det lätt att man tröttnar på att ta det så lugnt.



Jag tror nog ändå att du skulle må bättre av att springa efter schemat om 50 min på milen! :) Det är ett tuffare mål, men vad stolt du kommer känna dig när du når dit!

2009-06-07 @ 17:10:31
URL: http://www.dessi.se
sofia:

dessi - du har helt klart en poäng. det kommer bli ganska trist att harva på i tjugo veckor om det inte känns utmanande. just nu försöker jag att komma på hur man bäst kan kombinera båda programmen för att uppnå "cirka 55 minuter". antingen det, eller köra 50-minutersprogrammet och gå mer på känslan än på tidsangivelserna.

skjuter på det en vecka dock, och funderar lite mer på det.

2009-06-08 @ 17:53:27
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback