rock me baby - otis redding


Känner tacksamhet över att det äntligen kom en regnig dag. Regniga dagar ökar min produktivitet. Idag ska jag skriva om min b-uppsats helt och hållet så att den är klar att lämnas in för andra gången. Sen ska jag gå på ett sent spinningpass. Och så har jag lagat mat också. Kikärtsgryta med jordnötter har stått på menyn jättelänge, men aldrig riktigt passar med vädret. (När det är högsommarvärme har jag ingen lust att äta en varm gryta). Så idag, när det regnade, fick det bli dags för den också. Jag blev faktiskt lite kär i den, så jäkla god och lätt att göra. Receptet kommer
härifrån, men är i vanlig ordning lite förvanskat av mig.


Kikärtsgryta med jordnötter (6 portioner)


Några av ingredienserna.


350 gram kikärter
1 gul lök
2 fpk krossade tomater
3 msk jordnötssmör
50 gram jordnötter
1 msk socker
1 grönsaksbuljongtärning
vatten
olja för stekning
salt
peppar
curry
oregano
paprikapulver eller liknande


1. Skala och hacka löken. Ta fram en stor kastrull och häll lite olja i botten på den. Stek den hackade löken i kastrullen tills den blivit mjuk och fått lite färg. Salta och peppra. Häll över kikärter och tomatkross.

2. Sköj ur tomatkrossförpackningarna med lite vatten (kanske 1-2 dl) och häll över i kastrullen och tillsätt buljongtärningen. Tillsätt även jordnötssmör och kryddor (mycket curry!)  och socker och låt det koka upp.

3. Låt det koka ihop i ungefär 10 minuter. Mot slutet häller man i jordnötterna. Klart! Grytan passar bra till couscous eller bulgur, till exempel.




Tillsammans med fullkornsbulgur.



Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback