milen på timmen


Det här med att springa en mil, då. Jag har ju varit i valet och kvalet mellan maraton.se's program för 50 respektive 60 minuter. Och jag beslutar mig nog ändå för 60 minuter.

Det vore helt fantastiskt att kunna springa milen så snabbt som 50 minuter och någon gång hoppas jag att jag ska kunna göra det också. Faktum är att jag kanske kan göra det till nästa år? För det finns ju flera år framöver, (förhoppningsvis), som man kan träna att springa milen på, så det vore synd att överträna sig första gången man försöker. Dels för att jag kan skada mig, dels för att jag kanske tappar modet om jag inte klarar målet för min träning när jag sätter det så högt (för högt?).

Träningen ska ju vara just träning. Jag har nog inte riktigt fattat skillnaden mellan träning och tävling, för jag har aldrig tävlat på riktigt. Jag har bara tävlat mot mig själv. Varje träning är en tävling. Varje gång jag springer långsammare än PB är ett nederlag. Så kan jag inte tänka längre. Jag måste springa snabbt när jag ska springa snabbt och springa långsamt när jag ska springa långsamt. Jag måste vila ordentligt, äta ordentligt (särskilt efter träningen, det är jag jättedålig på), och jag måste komplettera med styrketräning. Om jag tränar efter 50-minutersprogrammet klarar jag träningen. Men jag kanske inte tycker att det tempo som ska kännas "lätt" känns lätt, och då missuppfattar jag istället principerna för träningen.

Så!
Milen på 60 minuter, here I come. Eftersom de första veckorna på programmet är "uppstartsveckor" med kortare sträckor som de kallar "lätt distanslöpning" för att man ska komma igång med springandet (antar jag) hoppar jag nog över lite i början. (Jag är ju redan igång). Jag börjar helt enkelt på vecka 5 som ser ut såhär:

Måndag -
Tisdag -
Lätt distanslöpning, 4 km på 28 minuter. Styrketräning.
Onsdag -
Torsdag -
Lätt distanslöpning, 4 km på 28 minuter.
Fredag -
Lördag -
Söndag -
Lätt distanslöpning, 6 km på 42 minuter.

Jag tycker att det ser bra ut. Framförallt finns det plats för något spinningpass och kanske lite core också utan att man blir helt slutkörd. Eftersom vänsterfoten typ är stukad/snedtrampad så börjar jag nog nästa vecka om allt är ok tills dess.


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback