balls to the wall - accept


Jag står inför en musikmässig utmaning. Jag håller nämligen på att komponera spellistor som man kan ha med sig ut i joggingspåret. Först måste jag visserligen köpe en pytteliten mp3-spelare och ett par såna där hörlurar med en töntig skena runt örat på, så att lurarna sitter kvar och inte ramlar ur hela tiden. Tills vidare joggar jag ju ändå med Henrik så vi kan småprata och avslutningsvis stöna och skrika lite medan vi tränar.

Anyway. Joggingmusik är en utmaning eftersom att jag både är kräsen och i stort behov av motivation i form av musik när jag tränar själv. Vore det bara att lägga in en timme låtar som jag älskar hade det ju förstås inte varit ett problem. Nej, det måste dessutom vara låtar med lite driv i, med typ rätt BPM. Jag minns en session på stairmastern till min käre Morrissey och det var en plåga, helt enkelt. Det blev helt fel. Det går inte att träna till vad som helst, bara för att det är musik som man tycker om. (Med styrketräning är det nog inte lika kräset). När man är tillräckligt inbegripen i träningspasset har man dessutom en tendens att dras till de mer publikfriande hitsen. Man kan alltså inte slänga in någonting man aldrig hört, mitt i allt (trots perfekta BPM), för det måste vara något man hört och gillat. Man orkar inte springa ur sig det sista till en halvdan, menlös låt, som inte säger en någonting. Kriterierna är således låtar som motiverar, driver och har typ rätt bpm. Och som man själv gillar. För mig känns det som att klassiska punkdängor är självklara på den listan.

Just nu är jag på gång med en lista som ser ut ungefär såhär:

Around the world - Daft Punk
Tainted Love - Soft Cell
Born to run - Bruce Springsteen


De första stapplande stegen a.k.a. uppvärmningen. Tempot är ännu lugnt och behagligt. Efter de här tre låtarna börjar allvaret.

Barracuda - Heart
Slicka uppåt, sparka neråt - Ebba Grön
Tommy Gun - The Clash
Commando - Ramones
20 eyes - Misfits
You're going down - Nashville Pussy
Fatty Fatty - Bad Manners


Ett längre block vidrigt springande. Högre tempo och högre puls. Avslutas med lite käck andra vågen-ska, I really love you fatty, varpå det är meningen att jag ska tänka *not* och springa för allt vad fetthatet är värt. Observera att just Bad Manners-låten ligger sämst till på min lista. Den är glad och troligtvis nice att springa till, men det känns som en förnedringsakt att springa till glättig ska som eventuellt handlar om fett. Jag är ingen heltids-masochist. Än.

Run to the hills - Iron Maiden
Who am i - Beenie Man
Eye of the tiger - Survivor
Balls to the wall - Accept
Criminally insane - Slayer


Nu ska det vara förjävligt tungt i benen och dessutom vidrigt parti med massor av uppförsbackar. Lägre tempo men mycket, mycket tyngre. Maiden måste ju få vara med någonstans. Eye of the tiger är med för att det är ... Rocky. Är osäker på ordningen och osäker på Slayer-låten. Finns ju så många bra Slayer-låtar. Men man vill ju samtidigt inte få en hjärtattack mitt i skogen.

One more time - Daft Punk


Pressar man ur sig den allra sista spillran av energi till. Sedan ska benen kännas som spaghetti. Återstår nedvarvning och lite annat.



Så där har vi en tidig föregångare til den spellista som kommer att bli en av dem som jag springer till. Men jag behöver ju fler. Jag kommer ju hata den där listan efter ett tag. Har ni några tips på bra springlåtar? Kom med dem, genast, i så fall.


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback