blue spanish sky - chris isaak


Joggingrundan var gräslig. Så jävla lerigt. Mina skor är typ förstörda. Men, men. Nästa joggingrunda blir inte förrän på fredag. Tills dess ska jag köra ett pass step up och ett pass spinning. Garanterat lerfritt.

Jag har bakat bröd. Receptet kommer från
Fitness Magazine och kommer ur en receptspecial med mat som motverkar benskörhet. Det tyckte jag lät bra.

Brytbröd med dinkel, graham, vetegroddar, linfrö och sesam (20 - 25 st)



9 dl siktat dinkel
3,5 - 4 dl grahamsmjöl
0,5 dl vetegroddar
4 msk hela linfrön
2,5 dl mild yoghurt eller kesella
50 gram jäst (1 fpk)
2 msk flytande honung
5 dl mjölk
2 tsk mineralsalt
2 msk sesamfrö


(Förutom det kan det behövas lite extra grahamsmjöl för att baka ut bullarna och lite smör för att smöra en plåt).

1. Sätt på ugnen på 225 grader.
2. Värm mjölken i en kastrull till 37 grader. Fingervarmt alltså. Under tiden kan du smula jästen i en bunke.





3. Häll mjölken över jästen och tillsätt yoghurt/kesella, honung, salt, vetegroddar, linfrön och mjöl. Arbeta ihop till en deg/smet. Låt jäsa i bunken under duk i 30 minuter.





4. Ta upp degen på ett mjölat bakbord och dela den i 20-25 delar. Enligt receptet ska bakning med dinkel vara kladdigt. Restriktivt med mjöl alltså. Jag tog lite mjöl i handen och formade bullar av degen. Sedan lägger man det på en insmord plåt med höga kanter. Man kanske kan använda bakplåtspapper, det vet jag inte. Bullarna ska läggas tätt för att de sedan ska jäsa ihop till ett bröd där man, som namnet avslöjar, bryter av bullar. Jäs ytterligare 20 minuter. (Under tiden kan man ju diska undan eller nåt. Henrik var snäll och hjälpte mig).





5. Pensla bullarna med vatten och strö över sesamfrön.





6. Sådär. In i nedre delen av ugnen i 15-20 minuter. Mitt bröd svällde till rejält. Hela plåten fylldes av bröd. När brödet är klart ska det få stå och svalna ett tag. Sedan kan man bryta loss bullar. Går bra att frysa in också.





Klart! Tycker de blev riktigt goda. Jag åt med färskost och röd paprika på mina.



Kommentarer
Hanna:

Jag blir inspirerad att ta tag i både träningen och en någorlunda sund kost när jag ser det där. Dessutom har jag ett helt enormt bak-/matlagningsbehov när skolan pressar... Imorgon ska jag alltså gå till konsum med det där receptet. Givetvis efter föreläsningen.

2009-03-30 @ 00:09:19
sofia:

jag har också det där uppskjutarbeteendet. tror inte jag skulle bry mig alls lika mycket om träning eller mat som motverkar benskörhet om det inte vore för att jag har två hemska uppsatser att ta tag i. då känns det plötsligt självklart att hälsan kommer först. före allt annat. man vill ju inte bli benskör, liksom.



vad läser du för nåt nu?

Hanna:

Nej, precis... benskörhet är viktigt. Och om inte badrummet är kliniskt rent kan det odlas bakterier och annat obehagligt som suger sig upp i en när man tillbringar för mycket tid hemma med att plugga.



Nu läser jag statsvetenskap I. Har läst idéhistoria I och tyska innan. Just nu känns statsvetenskapen helt rätt. Hade betygen räckt längre hade jag nog sneglat för mycket på psykologikurser (fast det gör jag så klart ändå, högskoleprovet finns ju).

2009-03-30 @ 16:56:44
clive:

Det där ser ju helt ätbart ut, trots potentiell nyttighets faktor.

2009-03-30 @ 21:59:34
URL: http://itsclive.blogspot.com
sofia:

hanna - rent i badrummet är skitviktigt. man får ingen ro i själen om man vet att det kunde vara renare i badrummet. jag ägnade en timme åt att skrubba badrumsgolvet i fredags. innan jag pluggade i en timme. rätt ska vara rätt.

är det grundkursen i statsvetenskap?



clive - det var ätbart och mer därtill. och så luktar det gott med nybakt bröd. nästan så gott att jag vill köpa en bakmaskin som bakar en bulle åt en under natten. årets julklapp 1988.

2009-03-30 @ 22:23:00
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Nu har jag skrivit upp receptet. Det blir alltså bak om någon vecka när min pojkvän är hemma igen och får agera försökskanin (att jag ens känner mig duktig bara av att tänka på att jag ska baka...).



Precis, grundkursen. I höst får det bli b-kursen och om jag inte får enastående på högskoleprovet så fortsätter jag nog efter det. Nationalekonomi som jag en gång förkastade börjar dock låta intressant igen, så man vet aldrig.

2009-03-31 @ 15:01:22
sofia:

hanna - tips när du bakar är att inte lägga bullarna för tätt på plåten. som de ligger längst ner till vänster på bilderna blev perfekta.



min kompis läser också grundkursen nu. oskar heter han. men ni lär väl vara några stycken. nationalekonomi verkar kul, men jag har aldrig orkat läsa matte c ... annars kan man ju läsa det i program med statsvetenskap nuförtiden.

2009-03-31 @ 22:12:57
URL: http://bobbypin.blogg.se/
Hanna:

Ja, jag tänkte faktiskt på den bilden som lite av en mall.



Jag har faktiskt blivit kompis med en Oskar, han är nyinflyttad från Uppsala eller Malmö, beroende på hur man ser det. Men som sagt, det lär ju finnas ett par.



Ja, alltså den där satans matte c... funderar på om jag någonsin kommer att orka fixa den, för jag är lite sugen på det där nya pol. kand-programmet. Får se hur min lathet påverkar mig...

2009-03-31 @ 22:54:13
sofia:

hanna - då är det "fel" oskar. men ändå.



jag är kanske sämst på matte. jag tror att jag fick tre rätt på DTK-delen på högskoleprovet. därför känns det som att jag måste gå i någon slags "matte c för obs-klass"-kurs.



men jag har lärt mig ett roligt matteskämt om samhällsvetare, som är hämtat från kth.

- varför kan man inte derivera en samhällsvetare?

- de saknar funktion.



så kul är kth tydligen.

2009-04-01 @ 23:46:13
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback