mercy mercy mercy - nancy wilson


Jag äter, som det tydligen heter, demi-vegetariskt. På ett ungefär. Det innebär att jag äter laktovegetarisk mat + fisk och skaldjur. Det finns ingenting principiellt bakom det, utan det är främst ur bekvämlighetssynpunkt (bor ihop med en vegetarian, men kommer aldrig kunna avstå helt från fisk). Jag skulle nog inte vägra äta kött om jag var hembjuden till någon, jag vill bara inte ha det som en vana. Det har helt enkelt blivit så att jag äter den mat jag vill äta den mesta delen av tiden.

Tyvärr har jag nu råkat ut för ett fisk-dilemma. Jag har egentligen inga principer bakom min kost skrev jag ju precis, men jag kan ju inte undgå att ibland gratulera mig själv för min utmärkta kosthållning, som både är hälsosam, samtidigt som jag inte supportar den galet energikrävande och miljöförstörande köttindustrin = miljöpoäng. Om det inte vore för den där jävla fisken.

Fisk är ju tydligen så himla bra att äta, och särskilt fet fisk. Tyvärr är fet fisk också särskilt utsatt för biologisk magnifikation, miljögifterna anrikas ut av bara fan i t.ex. lax. Det gör att lax potentiellt är direkt skadligt för hälsan att äta. Om det är något jag är rädd för så är det att få i mig tungindustrins restprodukter via maten. Skulle inte direkt börja odla mitt salladsland i Teckomatorp, så att säga.

Förutom det är fisk ofta ett ganska dåligt miljöval. Bestånden fiskas ur, utortningshotade arter flaggas, rovfiske sker, EU lurar västafrikanska stater på torskfisketillstånd för struntsummor (för att ta upp ett etiskt och politiskt problem också). Är fisken inte utrotningshotad så kan man ge sig fan på att den fiskas i Stilla Havet och frystransporteras hela vägen till Sverige, så att det också blir ett dåligt miljöval.

Ja, ni ser ju. Ska man våga äta fisk som det ser ut idag? Som kvinna i barnafödande ålder (check) så rekommenderas jag faktiskt av Livsmedelsverket självt att avstå från mycket av den fisk som jag äter idag. Och finns det en fisk i svensk handel som inte behöver ge mig dåligt samvete varken för min hälsa eller för miljön? Jag måste få veta det här innan jag blir en full blown vegetarian.


Kommentarer
clive:

jag äter mest bröd och gröt just nu.

sofia:

ibland funderar jag på att lära mig att äta gröt. men har väldigt svårt för det. står oftast bara ut i två dagar.

2009-03-17 @ 14:48:04
URL: http://bobbypin.blogg.se/

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback