bullet - misfits


Nu blir det lite matblogg. Jag har försökt mig på rödbetsbiffar och är rätt nöjd faktist. Receptet är helt påhittat along the way, så ni får ingen fin bild över alla ingredienserna. (Jag visste ju inte vilka de skulle tänkas bli). Receptet innehåller sojamjöl och potatismjöl. Det finns ingenting som säger att dessa inte går att byta ut mot vetemjöl. Prova er fram. Jag tog sojamjöl för att höja fett och proteinhalten i biffarna.


Rödbetsbiffar (8 biffar, 4 portioner)


(här med bulgur, rivna morötter och tzatziki)

4 mellanstora rödbetor
120 gram kidneybönor (ungefär en liten konservburk, avrunna)
drygt 1,5 dl sojamjöl
2 msk potatismjöl
2 ägg
salt
peppar
muskotnöt
timjan
koriander
spiskummin
olja för stekning



1. Koka rödbetorna med skalet på. När de blivit mjuka, (testa med en gaffel), ta upp dem och låt dem svalna av i kallt vatten. Skala och riv dem, och ta upp lite åt gången i handen för att pressa ur vätska. (Skalade och urpressade vägde rödbetorna cirka 250 gram). Lägg i en skål.

2. Skölj kidneybönor och mosa med en gaffel. Häll över de mosade bönorna i skålen och tillsätt resten av ingredienserna. Blanda noga, och krydda som du känner för. (Jag tog aningen för lite kryddor och tror dessutom att jag provar att pressa i lite vitlök nästa gång). Jag improviserade med proportionerna och den här smeten blev ganska kladdig men det stelnade bra i stekpannan ändå. Alternativt kan man ha i mer mjöl, eller kanske lite riven ost.





3. Stek i olja. Lägg ner rågade matskedar i en varm stekpanna och forma till biffar i pannan. Stek på medelhög värme på båda sidor tills de fått en bra yta. Klart!


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback