chemical girl - the fine arts showcase


Idag gjorde jag morotsbiffar. Det var väldigt enkelt och gott, så det här ska jag göra om. Jag vill egentligen göra om alla vegetariska biffar jag provat, men ännu hellre vill jag prova fler recept. Det tar liksom aldrig slut, man kan ju göra biffar av nästan vad som helst. I alla fall, receptet kommer ursprungligen från
vegetariskt.com och har modifierats något av mig.

Morotsbiffar (12 biffar, 6 portioner)



5 stora morötter
1 stor lök
3 ägg
3 msk sojamjöl
3 msk potatismjöl
(kan ersättas med något annat mjöl)
salt
peppar
valfria kryddor, jag använde spiskummin, koriander och muskotnöt
olja för stekning



1. Skala och finriv morötterna. Pressa ur de rivna morötterna på vätska och lägg åt sidan..

2. Skala och hacka löken. Knäck äggen i en skål, och häll i mjölet och den hackade löken. Blanda ihop med en sked och låt stå fem minuter.

3. Blanda i de rivna morötterna i smeten och krydda. Späd ev med lite vatten om smeten blivit alldeles för torr. Ja, jag vet. Man går helt på känsla i det här läget.

4. Värm upp olja i en stekpanna. Forma matskedsstora biffar grovt mellan ena handen och en matsked, lägg ner i pannan och platta till med en stekspade. Stek på båda sidor, medelhög värme, tills de fått en fin yta. Klart!




Färdiga morotsbiffar, med bönsallad och tzatziki på morötter istället för gurka. Morotsorgie.


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback