friday on my knees - the fine arts showcase


Det finns en viss slags människa, förslagsvis på facebook, som inte kan skriva en enda mening utan en smiley. :)

Helt urskiljningslöst och närmast tvångsmässigt inflikas kolon och paranteser var fan som helst i en text. Det värsta med det är att det smittar. Tillslut måste man själv också lägga till smileys, för annars verkar man hård och lite barsk i tonen på internet. Som en uppretad Marit Paulsen ungefär. Medan smileyn neutraliserar allting. Fast det gör den ju inte. Några exempel:

Länge sen sist! :)
Smileyn på det uttalandet låter som att man tycker att det är ganska bra att det var länge sen sist. Så tänker jag välja att tolka det, i alla fall.

Ska vi dricka öl? :)
Låtet lite fjolligt. Som om det här med att dricka öl krävde lite mystiskt fnittrande och kanske lite spelat motstånd för att vara riktigt ok och rumsrent.

Morfar har dött. :(
... och alla känslouttryck jag kunde komma med var den här "ledsna smileyn".

Med detta sagt måste jag själv sluta ta till det här billiga greppet så lättvindigt. Det är den kortsiktiga lösningen, för att man inte vågar stå för sakernas tillstånd och för att man är i konstant behov av att distansera sig från sin omvärld.



Kommentarer
Hanna:

Jag hatar också det där! Jag hatar ännu mer att man, som du också tyvärr fått erfara, att man smittas av det, man blir ju tvungen att göra samma sak... och jag stör mig nästan ännu mer på frenetiskt användande av :P. Det bara kryper i mig när jag ser det! Typ "har två tentor nästa vecka... :P". Va? Och varför tillåter jag mig själv att bli så upprörd?



Nu ska jag lugna nerverna med att gå ut i solen och läsa. :P (?!)

2009-05-26 @ 12:02:47
sofia:

:P förstår jag inte heller. som om man gick runt och räckte ut tungan i verkliga livet också. är inte smileysarna motsvarigheten till det verkliga livets gester, eller något sånt? det enda sättet att tas med smileymissbrukarna är nog att göra dem osäkra genom att hela tiden hitta på nya smileys som de inte begriper.



och det är upprörande!


Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback