the water - feist


Jag har en ny smart idé. Jag ska börja cykla till jobbet i sommar. För det finns nämligen cykelvägar, har jag upptäckt. För aldrig att jag tänker ge mig ut i den riktiga trafiken, bland bilar och annat farligt. Icke! Det är ungefär nio kilometer till jobbet på den väg som ser snabbast ut på kartorna, direkt ovanifrån. Sen får man ju räkna med lite kinks i början - man kanske upptäcker bättre vägar sen. Men cirka en mil till jobbet och cirka en mil tillbaka. Är det rimligt?

Jag kan nämligen ingenting om att cykla. Ironiskt nog, med tanke på all spinning jag tränat de senaste åren, så vet jag inte om jag ens kan cykla på en riktig cykel. Jag borde kunna, enligt det där uttrycket att det är som att lära sig cykla. Jag vet därmed ingenting om hur snabbt det går att cykla och vad som är en rimlig daglig belastning. Man kanske kommer behöva ombyteskläder om det blir som värsta träningspasset att ta sig till jobbet?

Men det viktigaste är att kunna hånskratta åt SLs otrevliga priser på månadskort. Jag bara vill inte stödja dem. Det borde för fan vara gratis.

Fördelar med att cykla till jobbet
- Slippa köpa månadskort.
- Kunna åka precis när jag vill, slippa vänta på bussen/tunnelbanan.
- Ordentlig vardagsmotion. Det är smart och tidseffektivt att utnyttja sträckor man ändå måste ta sig fram på till motion.
- Inte för att jag tidigare brukade köra bil till jobbet, men eeh ... det är miljövänligt.

Nackdelar med att cykla till jobbet
- Henrik har sagt att han tänker tvinga på mig en sån där ful ... hjälm.
- Jag är lite rädd för att bli överkörd, påkörd eller ens i närheten av att skadas eller ramla.
- Efter ett spinningpass kan jag vrida ur svett ur mina träningskläder. Det rinner svett ner i ögonen tills jag inte kan se. Det droppar ner under cykeln till äckliga svettpölar. Too much information kanske. Men jag kommer behöva duschmöjligheter på jobbet och kanske lite oömma kläder.
- Jag vill inte bli stämplad som "cyklist". Det är farligt nära tedrickandet.


Kommentarer

Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback