you should have been nice to me - morrissey


Igår var en skitdag. Jag har börjat känna av benhinnorna efter joggingrundorna. Inte bra, inte bra alls. Jag vill inte ta ett uppehåll, men jag inser att jag kanske måste agera på benhinneömheten nu, innan det blivit något allvarligt. Men jag vet inte vad jag ska göra. Det råder minst sagt delade meningar om vad som är det bästa sättet att tackla benhinneinflammation.

- Värktabletter/Smärtlindrande gel som även är anti-inflammatorisk.
- Aktiv vila = spinning och styrketräning för min del. Hur länge råder det också delade meningar om. 1-8 veckor.
- Stretch och styrkeövningar. Gå på tå med raka ben, gå på hälarna med raka ben, pedaltrampa fram mjölksyra i vaderna, vadpress, sitta på smalbenen med fötterna under rumpan och luta sig bakåt. Med mera.
- Massera benhinnorna. Köpa hästliniment. Haha.
- Byta skor, byta till mjukare underlag att springa på, dra ner på träningsmängden, vila längre mellan träningstillfällena.

Av allt detta har jag valt att köra på aktiv vila i cirka 2 veckor. Under tiden ska jag även göra styrkeövningarna och stretcha ut ordentligt. När jag börjar springa igen så blir det i skogen, på lite mjukare och finare underlag. Och lite långsammare än innan. (Det känns som ett skämt att skriva så). Igår var jag så ledsen och uppgiven över det här att jag tänkte skita i allt. Men nej, jag ger inte upp. Det här ska gå över!


Kommentarer
Hanna:

Varför jag öht har någon som helst kunskap om det här vet jag inte... men någon sjukgymnast som en bekant till mig pratade med sa att voltaren är bra, samt att om man springer på mjukt underlag, t ex på gräset bredvid en väg kan man springa enstaka minuter på asfalten för att träna upp benhinnorna.



Jaja, det verkar i alla fall som du redan har hittat en massa tips, och någon egen version av det där fungerar säkert perfekt. Tålamodet är väl det värsta kan jag tänka mig.



Måste berömma dig för den icke existerande rökningen också!

2009-05-14 @ 20:18:33
sofia:

hanna - jag har sprungit en hel del på asfalt, och snabbt har det gått också. (för att vara mig då). för man tänker "åh, asfalt och raksträcka, nu kan jag öka på" men nej, det kan man inte.

jag ska definitivt köpa hem lite voltaren om det här blir ihålligt. hoppas ju på att det inte ska behöva utvecklas till några riktiga smärtor genom att jag vilar nu, innan det brutit ut.



och tack! idag (fredag) har jag inte rökt på 100 dagar. och de senaste två veckorna har jag knappt tänkt på cigaretter. skumt.


Kommentera!

Ditt namn:
Kom ihåg

Din mail:

URL:

Kommentar:

Trackback